Spíše zmatek a neukázněnost některých řidičů, než ucpané ulice, byly v pondělí dopoledne problémem v Českých Budějovicích při začátku velké uzavírky Mánesovy ulice.

Jedna z klíčových komunikací jihočeské metropole bude kvůli rekonstrukci, kterou připravily město a kraj, mimo provoz v různých částech až do listopadu. Momentálně je například úplně neprůjezdná v úseku od Dukelské po Čechovu ulici. Směrem k Novohradské ulici pak řidiči musejí počítat s dalšími omezeními.

Dopravní kolaps se v pondělí ráno ve městě nekonal. Přesto, že běžně projíždějí nyní uzavřenou silnicí tisíce automobilů denně. Kolony se objevily až v odpolední špičce. Ne všichni řidiči ale plně respektovali upravené dopravní značení. V Mánesově ulici dokonce některá vozidla jezdila i v uzavřené části mezi pracujícími stavebními stroji. Podle jihočeské policejní mluvčí Štěpánky Uhlířové proto padlo i několik pokut.

Část motoristů zřejmě nechala své plechové miláčky v garážích, protože obávaný kolaps se kvůli uzavírce klíčové komunikace ráno nekonal. Místy ale provoz vyšší byl. Například podle Ivana Fabiána z Pětidomí na zanádražní komunikaci. „Byl tam větší cvrkot,“ usmál se Ivan Fabián, který zmíněnou silnici přecházel cestou na vlak. „Ale netroufám si říci, jestli to bylo kvůli Mánesovce,“ dodal Ivan Fabián.

Výraznou změnu zažilo po ránu náměstí Přemysla Otakara II. Možná i proto, že řidiči hledali náhradní trasy podle svého, třeba i mimo doporučené objízdné trasy. „Auta jsou tu i jindy, ale dnes to bylo tragický, jelo jedno za druhým,“ konstatovala v půl osmé ráno Klára Hošnová. Proto i přejít náměstí ke kašně bylo náročnější než jindy.

Dobře v pondělí dopoledne prošla prvním dnem velké uzavírky i městská hromadná doprava. „Neměli jsme žádné problémy,“ uvedl tiskový mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička a připojil, že situace byla standardní jako v jiné dny. Podle Viktora Lavičky ale nelze zaručit, že podobně příznivá situace bude i v dalších dnech.

Velké změny dopravního značení, které uzavírku klíčové budějovické komunikace doprovázejí, ale zmátly některé řidiče a našli se i tací, kteří je dokonce ani nerespektovali. V ulici Karla IV. tak bylo možné třeba dopoledne vidět jak řidiči otáčejí vozidla, poté, co zjistili, že vjezd na Senovážné náměstí jim zakazuje nově zřízená jednosměrka.

V Mánesově ulici dokonce některá vozidla jezdila i mezi stavebními stroji. Padlo zde i několik pokut. Až v odpoledních hodinách se v ulicích města objevily i kolony, výrazně ale nepřekročily délku obvyklou pro odpoledne pracovního dne.

Opravy Mánesovy ulice a přilehlých komunikací jsou společnou akcí města a kraje. Podle náměstka primátora Petra Holického se v blízké době chystají na budějovických silnicích i další akce. Již v květnu nebo červnu například začnou opravy v ulici Na Dlouhé louce. „Bude zde probíhat oprava povrchu komunikace a úprava dopravního značení s doplněním dalšího samostatného pruhu pro levé odbočení směrem na sídliště Máj,“ říká Petr Holický s tím, že se jedná o akci Ředitelství silnic a dálnic. „Dále bude během května zahájena Správou a údržbou silnic Jihočeského kraje oprava povrchu komunikace na Husově třídě v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Antonína Sovy a Branišovskou. Připravovaná je také další etapa modernizace Lidické třídy, kterou by stavebník, Jihočeský kraj, měl zahájit v srpnu,“ vypočetl Petr Holický a zdůraznil, že plánování a koordinace dopravních opatření je za takové situace složité mimo jiné i proto, že nelze dopředu odhadnout průběh výběrových řízení.

Na devíti budějovických křižovatkách však byla například nyní podle náměstka primátora Ivo Moravce upravena signalizace, aby snáze nahradily uzavřenou Mánesovu.