„Vyhodili za nové ukazatele na zastávkách miliony korun. Přitom digitální displeje ukazují nesmysly,“ tak vidí někteří cestující v Českých Budějovicích nový systém, který zavedl dopravní podnik. Jeho součástí jsou ukazatele na zastávkách, které měly informovat třeba o tom, za jak dlouho přijede spoj. Ani po několika měsících provozu ale systém nefunguje bez chyb.

„Už podruhé jsem je načapal, že to filmují a zapisují. Je to ale čím dál horší,“ řekl Deníku na adresu digitálních ukazatelů Karel Havlíček ze Suchého Vrbného. „Hlásí to, že trolejbus přijede na zastávku za deset minut, pak za osm a pak najednou, že až za devatenáct minut,“ rozčiluje se senior. Nebo podle Havlíčka displej hlásí, že spoj přijede po sedmi, čtyřech a dvou minutách. „Nakonec nepřijede nic a naskočí nový údaj, že se spoj objeví za 12 minut,“ stěžuje si Havlíček a jeho zkušenost není ojedinělá.

„Nejedná se o plošnou vadu bránící provozu, nesrovnalosti jsou spíše výjimkou,“ brání ale novinku za dopravní podnik Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy.

Ve středu jednal českobudějovický dopravní podnik s firmou Colsys, která mu dodala nový systém pro informování cestujících. Na zastávkách se třeba měl ukazovat aktuální čas příjezdu autobusů nebo trolejbusů. Jenže novinka se už několik měsíců potýká s problémy.

„Když jsme dílo přebírali, uplatnili jsme vady k opravě. Nyní jednáme se zhotovitelem o odstranění vad. Pokud by vady nebyly odstraněny, uplatníme sankce, které jsou ve smlouvě,“ uvedl za českobudějovický dopravní podnik Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy.

Mínění cestujících je ohledně novinky rozděleno. Někteří uvítali, že nemusí hledat čas v jízdních řádech, a dozvědí se aktuální dobu příjezdu z ukazatele na zastávce. Jiní ale tvrdí, že jde o zbytečnou investici v řádu desítek milionů korun, když se třeba omezuje provoz na některých linkách kvůli úsporám. Všichni jsou ale rozladěni tím, že od loňského léta, kdy byl provoz spuštěn, se stále nepodařilo, aby byl plně funkční.
„Problémy spočívají v přenosu dat a v jejich zpracování,“ vysvětluje hlavní zádrhel Radek Filip. „Nepřesnosti v předpovědích příjezdů byly popsány při předání projektu a dodavatel je povinen je odstranit,“ doplnil Filip.

Myšlenka zavést digitální ukazatele vznikla podle Filipa už před delší dobou jako reakce na moderní trendy v informovanosti cestujících městské hromadné dopravy. Filip ale odmítl, že by mohl systém informovanosti cestujících dopadnout podobně, jako nedávno placení jízdného v MHD přes mobilní telefony a elektronické účty. To skončilo fiaskem. „Tyto projekty nelze srovnávat,“ zdůraznil však Filip s tím, že je přesvědčen, že požadované odstranění vad bude u digitálních ukazatelů úspěšně na zastávkách provedeno. Filip také doplnil, že dopravní podnik má na novinku od cestujících reakce jak pozitivní, tak negativní, a to v případě zobrazení nepřesných údajů.

Dopravní podnik patří českobudějovické radnici, která jeho provoz dotuje. Letos by to mělo být 182 milionů korun. „Dopravní podnik město průběžně o tomto projektu informuje,“ uvedla ohledně problémů informačního systému náměstkyně primátora Ivana Popelová. Digitálních ukazatelů je na území města sedmdesát.