Nesmyslné zastřešení a špatné podmínky pro obchodníky. Takové nedostatky vyčítají rok po rekonstrukci lidé Lannově třídě v Českých Budějovicích. Město nyní plánuje přesun zastávek a přemýšlí, jak ulici oživit.
„Při cestování městskou hromadnou dopravou se občas setkávám s místy, nad nimiž zůstává rozum stát. Jedno z nich je na konci Lannovky naproti nádraží. Opravdu si neumím odpovědět na otázku, proč jsou zde výstupní místa, kde již nikdo nemá důvod čekat, zastřešená a nástupní naopak zůstala bez střechy,“ upozornil František Nečas z Českých Budějovic. Podle něj jsou na zastávkách pouze dvě budky, které nestačí, a lidé tu často musí čekat v dešti.
Dopravní podnik se brání kritice tím, že velká střecha u výstupního místa není jeho majetkem ani nápadem. Postavilo ji tu město jako zastřešení ulice v rámci rekonstrukce Lannovy třídy. „V prostoru mezi Komerční bankou a hotelem Grand jsou však dva klasické zastávkové přístřešky, které mohou cestující využít,“ zdůraznil Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy.
Podle náměstkyně primátora Ivany Popelové má navíc město již zpracovanou studii týkající se městské hromadné dopravy u nádraží. V ní se mimo jiné počítá s přemístěním zastávek. „Měly by se z prostoru před Železniční poliklinikou posunout blíže k budově nádraží a tím samozřejmě i blíže k Lannově třídě,“ vysvětlila Popelová.
Zároveň vzniknou i nové přechody přes Nádražní ulici a Žižkovu třídu v místě, kde dnes mnoho lidí riskantně přebíhá silnici. Radnice v tuto chvíli připravuje projektovou dokumentaci, výstavba by měla začít v roce 2012 nebo 2013.
Druhou výhradu mají k Lannově třídě podnikatelé. Těm vadí, že lidé začali chodit k obchodnímu centru Mercury postranními ulicemi a z horní části původně rušné ulice se stala téměř mrtvá zóna. Většina živnostníků tu proto nyní bojuje o přežití. Majitel obchodů Ivan Soukup se domnívá, že odliv zákazníků je důsledkem přesunutí nástupních zastávek dále k Mercury.
To však důrazně popírá Radek Filip z Dopravního podniku. K žádnému přesunu zastávek podle něj vůbec nedošlo. „Na západní straně přednádražního prostoru jsou tři nástupní místa – u Komerční banky, hotelu Grand a Mercury centra. Zastávky u banky a Mercury obsluhuje naprosto shodný počet linek jako před letošními změnami, jiná je pouze jejich skladba,“ upozornil. Dodal, že u hotelu Grand staví dokonce o jeden spoj více než dříve.
Dopravní podnik tedy podle Filipa fakticky do oblasti mezi Lannovou třídou a hotelem Grand přivedl více linek. „Obchodníci si budou muset najít jiné vysvětlení a neobviňovat Dopravní podnik nepravdivými informacemi,“ argumentoval.
S tím, že horní část Lannovy třídy nyní využívá méně lidí, souhlasí náměstkyně primátora Ivana Popelová. Podle jejího názoru by oživení mohl napomoci výše zmiňovaný přesun zastávek blíže k nádraží. K situaci před výstavbou Mercury centra se ale ulice již zřejmě nikdy nevrátí. „Atraktivita Mercury je velká a vždy bude část lidí z Lannovy třídy stahovat,“ komentovala Popelová.