Podle šéfa dopravního podniku Slavoje Dolejše by firma měla od města dostávat na obnovu vozového parku více peněz. „Z dlouhodobého hlediska je současný systém neudržitelný. Těžko se pereme už se standardní obnovou vozů, která ale sama o sobě nic neřeší. Potřebovali bychom celkové průměrné stáří vozového parku, které je 10,5 roku, stlačit o pár let dolů. V ideálním případě až na šest let," řekl Slavoj Dolejš, který byl od října 2013 pověřen řízením DP a tento měsíc jej představenstvo jmenovalo novým ředitelem společnosti.

Jaké by mělo být řešení? Podle Slavoje Dolejše například mimořádná úhrada přiměřeného zisku, kterou by dopravnímu podniku vyplatilo město. „Výrazně by nám pomohla částka 20 milionů korun vyplacená tři roky po sobě," upřesnil šéf DP.

Primátor Jiří Svoboda se záměrem snižovat průměrné stáří vozů MHD v principu souhlasí. „Je to i otázka bezpečnosti provozu a úspory provozních nákladů," poznamenal s tím, že o případném úvěru, který by si město pro tento účel vzalo, by museli rozhodnout radní i zastupitelé. Podle primátora se nabízí ještě další řešení.

Klimatizované budou letos jen tři autobusy

Cestující budějovickou MHD si letos měli užívat většího komfortu. Dopravní podnik (DP) avizoval, že nakoupí pět nových vozů vybavených klimatizací nejen pro řidiče, ale také pro cestující.

Podle mluvčího DP Radka Filipa ale začnou v letošním roce ulicemi Budějovic jezdit jen tři klimatizované vozy. „Výběrové řízení na dodávku tří autobusů je uzavřeno, dodány mají být v posledním čtvrtletí. Do výběrového řízení na dodávku dvou plně klimatizovaných trolejbusů se ale nikdo nepřihlásil," vysvětlil Radek Filip s tím, že dodávka trolejbusů už se letos s největší pravděpodobností nestihne.

Desítky vozůNa osm trolejbusových linek českobudějovické městské hromadné dopravy vyjíždí v pracovní dny při plném provozu 42 vozů.
Autobusy zajišťují dopravu na 14 linkách. V pracovní dny vyjíždí do ulic 54 vozů. Autobusové linky zajíždějí do 16 příměstských obcí a dvou měst (Rudolfov a Hluboká nad Vltavou).
Vozidla MHD v Budějovicích ročně najedou asi 6 milionů kilometrů
Ač v tomto případě sehráli roli výrobci, za pomalým tempem modernizace vozového parku budějovického dopravního podniku stojí hlavně nedostatek peněz.

Podle ředitele DP Slavoje Dolejše bude v nejbližší době nutné i kvůli snížení nákladů na opravy vozů dostat průměrné stáří autobusů a trolejbusů ze současné hodnoty 10,5 roku minimálně na 9 let, v ideálním případě na 6 let. „V této souvislosti nyní zpracujeme strategický investiční plán. Poté, co ho schválí členové představenstva dopravního podniku, projednáme plán s vedením města," popsal další postup Slavoj Dolejš, podle něhož by situaci ulehčila výraznější finanční injekce do dopravního podniku ze strany města.

„Jsem si vědom toho, že město peníze nemá a muselo by si je například někde půjčit, ale v této době je to podle mě reálné," řekl Slavoj Dolejš.

Podle budějovického primátora Jiřího Svobody se jako další možnost nabízí financování nákupu nových vozů MHD s využitím evropských dotačních fondů. „Počítáme s tím, že budeme usilovat o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu," upřesnil primátor.