Ambiciózní plány v silniční výstavbě má pro roky 2020 – 2022 Jihočeský kraj. Plánuje obchvaty Strážkovic, Vlachova Březí nebo budějovickou Jižní tangentu (spojnici výpadovky na Český Krumlov a budoucí dálnice D3) a u většiny podobných akcí očekává pomoc dotací.

Podle náměstka hejtmanky Josefa Knota kraj při realizaci investic u Českých Budějovic spolupracuje i s radnicí jihočeské metropole. Deníku to potvrdil náměstek primátora František Konečný. „Město pomáhalo s výkupy pozemků a projektovou přípravou pro spojnici mezi zanádražní komunikací a dálnicí D3 u Pohůrky,“ zmínil jeden z příkladů kooperace František Konečný a dodal, že se město aktivně účastnilo i příprav Jižní tangenty.

Pro České Budějovice je podle Františka Konečného důležité, aby komunikace navazující na dálnici byly hotové do roku 2021. „Inicioval jsem kvůli tomu schůzku na první týden v prosinci,“ říká František Konečný.

Jižní tangentu chce kraj stavět v letech 2020 – 2021.

Podle náměstka hejtmanky Josefa Knota má silnice o délce 2,7 kilometru stát 770 milionů korun. Spojí budoucí dálnici D3 s výpadovkou, která směřuje z Českých Budějovic na Český Krumlov. Kraj připravuje i napojení zanádražní komunikace na D3. Tento dálniční přivaděč o délce 395 metrů bude navazovat na kruhovou křižovatku v Novohradské ulici nad nákupním centrem v Nových Hodějovicích. „Na projektu za 50,5 milionu spolupracujeme s městem s předpokládanou realizací v roce 2020,“ říká Josef Knot.

Pro město je důležité, aby navazující komunikace pro dálnici byly hotové včas. „Dálnice má být zprovozněna v roce 2022,“ upozorňuje náměstek primátora František Konečný a připojuje, že kvůli klíčovým silničním investicím u jihočeské metropole by se měli sejít zástupci kraje, města a třeba i Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v prosinci na koordinační schůzce. „Abychom sladili termíny,“ vysvětluje hlavní smysl schůzky František Konečný. Dopravní změny, které přinese stavba a provoz dálnice, totiž budou mít pro město zásadní význam.

I když například Jižní tangenta zatím může mít na dopravu omezený vliv. Podle Františka Konečného se její efekt projeví až ve chvíli, kdy budou hotové i úseky D3 od Třebonína k rakouské hranici.

Pro dálnici D3, kde je investorem ŘSD, nyní běží výběrové řízení na dva úseky u Českých Budějovic.

Krajské silniční investice by v příštích čtyřech letech měly být výrazně podpořeny dotacemi. Podle Josefa Knota chce kraj do osmi nových staveb nebo modernizací silnic II. a III. třídy vložit 1,8 miliardy korun v rámci dotačního programu IROP, kdy přímé dotace by mohly činit 1,480 miliardy. Dalších 261 milionů by přidal státní rozpočet a 93 milionů kraj. Podání příslušných žádostí už bylo schváleno.