Když byl Pavel Hartl z Českých Budějovic malý kluk, skútr Čezeta lidově přezdívaný prase  se mu vůbec nelíbil. Po mnoha letech si ale řekl, že by si tento stroj přeci jenom měl pořídit, protože ho vyráběli právě v jihočeském krajském městě. Nakonec si jej zamiloval a o tomto víkendu 
s ním budil pozornost na srazu historických vozů v Jílovicích.

Jeho skútr Čezeta s přívěsným vozíkem z roku 1962 tu byl unikátem. „Mám ho asi patnáct let. Nejprve jsem koupil samotný skútr a pak jsem 
k němu dlouho sháněl vozík. Musel jsem si ho samozřejmě trochu opravit a nastříkat, ale to není tak těžké. Člověk nemusí být automechanik, ty staré motocykly nemají tak složité motory," komentoval.

Vozidlo je nyní bez problémů pojízdné, Pavel Hartl 
s ním vyráží na výlety a k vodě. Jezdí nejčastěji s manželkou a když byly jejich děti malé, vešly se na skútr i ony. Od stroje ale samozřejmě nemůže očekávat příliš vysokou rychlost. „Je  to tak na kochání, jede se padesátkou, šedesátkou. Ostatní řidiči na nás mávají, ale možná si to jen myslíme a  ve skutečnosti rozčileně hrozí, že je zdržujeme," dodal Pavel Hartl s úsměvem.

Kromě Čezety vlastní ještě jeden historický skútr, motocykl z roku 1930 i otevřený automobil. Většinu vozů získal ještě v době, kdy neměly velkou cenu. „Mám je z mládí, tehdy to byly staré stroje, které nikdo nechtěl. Ještě to nebyly veterány, takže se daly sehnat levně," vysvětlil.

O své vozy se musí starat, říká ale, že nejnáročnější je jezdit s nimi každou chvíli na technickou kontrolu. V garáži tráví Pavel Hartl hodně času, jeho rodina pro to naštěstí má pochopení. „S manželkou jsme se seznámili přes veterány a děti i vnoučata už taky jezdí, takže nemáme problém. Dokonce to vypadá, že budeme tuhle zálibu předávat další generaci," doplnil.

Dalším účastníkem srazu byl Jan Kándl z Vlkovic u Lišova. Přijel na skútru Tatran 
z roku 1969. „Vyráběl se na Slovensku a na tu dobu to bylo celkem dobré vozidlo. Dodnes je dost spolehlivé, mám ho asi třicet let a zatím jsme na něm nemusel dělat žádnou velkou opravu," vyprávěl.

Nejčastěji si Jan Kádl vyjede doma po vesnici, kde už ani nebudí pozornost, protože všichni místní o jeho zálibě vědí. Také má víc strojů, nejvíce pyšný je na Moskvič z roku 1958. „Koupil jsem ho asi před čtyřmi lety na inzerát. Bylo na něm dost práce, ale na srazech jsem s ním jediný," řekl.

Vášeň pro motorová vozidla má od mládí. I když není vyučeným automechanikem, zvládne si je i sám opravit. Základy řemesla získal na vojně. Se stroji tráví spoustu času. „Naštěstí už dneska člověk nemá tolik práce doma, tak se může věnovat koníčku. Navíc mám dva syny a oba k tomu také tíhnou," doplnil.

Sraz si nenechal ujít ani Ladislav Jindra z Ledenic. 
I on vlastní několik historických vozidel, nejstarší z roku 1956. „Všechno to byl původně šrot. Musel jsem je rozebrat, shánět náhradní díly a pak zase dávat dohromady. Teď jsou pojízdné a rád s nimi vyrážím na akce tohoto typu," uvedl.

Sobotní setkání v Jílovicích uspořádal majitel zdejšího Veteran muzea Emil Roděj. „V hospodě vždycky vymýšlíme nějaké prázdninové téma, takže nás po koloběžkách a malých motocyklech napadly právě skútry. Já sám jich tu mám asi pět," řekl. Nyní už chystá další akci. Již 
24. srpna vyrazí milovníci starých strojů na Cestu kolem Světa z Třeboně. Zájemci si při této příležitosti budou moci prohlédnout i sbírku Veteran muzea.