Za cíl si akce klade podle vedoucí laboratoře půdní organické hmoty Veroniky Jílkové upozornit veřejnost, že půda není v současné době v dobrém stavu.

Na prvním stanovišti u Veroniky Kreidlové, která studuje doktorát z Hydrobiologie, děti zjistí, jaké musí být složení půdy, aby byla prospěšná pro rostlinu. „Samy si ji smíchají a přidají semínko,“ líčí. Na výběr jsou bylinky a okrasné rostliny.

Desetiletá Terezka se rozhodla pro meduňku. „Dávám tam tři lžíce zeminy, písku, kompostu, roztok živin a vody,“ popisuje. Podle doktorandky si všichni odnesou domů, co zasejí.

Osmnáct malých zvědavců přišlo s vedoucím příměstského tábora Domu dětí a mládeže Michalem Urbanem. „Dětem se tady líbí. Nakonec zjistí, že je to baví,“ myslí si.

Opodál se dívá sedmiletá Adélka Dvořáková pod mikroskop. „Tady je to nejlepší,“ tvrdí. Dohlíží tu technička Biologického centra Pavlína Stuchlá. „Zkoumáme půdní živočichy, kteří pomáhají půdě, aby byla úrodnější,“ vysvětluje, zatímco si děti prohlíží chvostoskoky a mnohonožky. „Tenhle živočich je místní. Sebrali jsme ho z mokrého pařezu z Rudolfova,“ směje se. Vedle zase děti vidí, jak prorůstají kořeny půdou a zpevňují ji či jak žížaly promíchají odpad s půdou. Dozví se i o výrobě domácího kompostu.

Prostor si už prošel i osmiletý Ondřej, který odpočívá s květináčem v ruce. Vyroste z něj hrášek. „Prý je to dobrá volba,“ usmívá se chlapec, který je na pěstitelské pokusy zvyklý. „Už jsem hrách zasazoval a dokonce i rajče,“ říká Ondřej.