Sotva pár cestujících vozí na některých svých cestách nedávno zavedená linka městské hromadné dopravy mezi Švábovým Hrádkem a sídlištěm Máj. Současný zkušební provoz přitom rozhodne o její budoucnosti.

Prázdný autobus, ve kterém sedí jen řidič, potkává pravidelně Andrea Trajková. „Míjím ho cestou z práce u Kauflandu a většinou žádné cestující neveze. I syn říkal, že uvnitř snad nikdy nikoho neviděl," kroutí hlavou nad vytížeností nového spoje.

Rozumí sice snaze zavést na Švábův Hrádek linku, která by přepravovala děti do školy a zpět domů, ale zároveň poukazuje na fakt, že řada rodičů stejně vozí své ratolesti do města a zpět autem. Přitom právě doprava dětí do spádových škol na českobudějovických sídlištích přiměla místní sepsat petici za zavedení nové linky.

Podle mluvčího dopravního podniku Radka Filipa se obsazenost jednotlivých spojů výrazně liší. „Za první tři týdny provozu jsme na lince 45 přepravili téměř 700 cestujících. Nejvíce obsazený je spoj ze Švábova Hrádku po půl osmé ráno s průměrnou obsazeností sedmnáct cestujících, převážně dětí," vypočítává.

Po několika týdnech provozu je podle něj ale brzy na hodnocení. „Předem byl avizován několikaměsíční zkušební provoz, který bude na konci června vyhodnocen. Obsazenost samozřejmě bude mít vliv na rozhodnutí o dalším osudu linky," dodává Radek Filip.

Nová linka pro školáky může změnit trasu

Příští tři měsíce mohou rozhodnout o tom, zda dopravní podnik skutečně zavede novou linku pro obyvatele lokality Za Stromovkou. Zatím sem jezdí na základě žádosti místních obyvatel autobusy pouze na zkoušku.

„V několikaměsíčním zkušebním provozu bude prověřeno, zda je v této oblasti reálná a dostačující poptávka po službách MHD a poté bude rozhodnuto, zda MHD do této části města zavést natrvalo," vysvětluje mluvčí dopravního podniku Radek Filip.

Jak dodal, na základě vyhodnocení může přijít v úvahu změna počtu spojů nebo jejich časových poloh. „Současný jízdní řád byl sestaven přesně podle požadavků autorů žádosti o zavedení linky s tím, že po vyhodnocení obsazenosti může v budoucnu dojít k úpravě," vysvětluje Radek Filip.

Podle zdejší obyvatelky Andrey Trajkové by bylo potřeba koncepci linky upravit. „Na Švábáku se postavilo hodně domů a minimálně z ekologického hlediska by bylo dobře, kdyby tu fungovala linka MHD," souhlasí s novinkou.

„Tak, jak nyní jezdí, kolem výstaviště na Máj, je ale pro řadu lidí, kteří se potřebují dostat do práce, k ničemu. Měla by jezdit do města," míní Andrea Trajková. „I já bych ji pak využívala. Takhle ale rychleji do centra dojdu pěšky přes Stromovku, než kdybych jela novou linkou k výstavišti a tam přestupovala na jiný spoj," dodává. Změna trasy není podle Radka Filipa nereálná. „Součástí vyhodnocení zkušebního provozu bude i zvážení možnosti propojení Švábova Hrádku s centrem města a nelze jej vyloučit. Bude to však záviset také na projednání s vedením města," dodává.

Měsíční náklady na provoz současného spoje dosahují asi dvaceti tisíc korun. Počítá se ale jen s přímými náklady v podobě mezd a pohonných hmot.