Původně anglosaský svátek se uchytil i v našem regionu. O víkendu tak vrcholily přípravy v květinářstvích i cukrárnách. Trendy podle Jitky Hromádkové ze Zahradnictví Písek souhlasí se statistikami. „Utvrzují mě v tom i zákazníci, kteří nám během nakupování říkají, že nejčastějším dárkem na 14. února je právě květina,“ přiblížila.

Dlouhodobě si drží prvenství růže. „Nejčastěji v barvě červené, růžové, bílé a žluté. V patách jsou jim tulipány, frézie a gerbery,“ vyjmenovala Hromádková.

V sobotu zaměstnanci píseckého podniku s dvacetiletou tradicí chystali objednávky na pondělí. „Zákazníci berou růži samotnou či s lehkým dozdobením, doplňkovou zelení. Právě dnes jsme vázali také kytice z více kusů růží, a to po třech, pěti, sedmi i devíti kusech. Někteří muži rádi sáhnou po růži hrnkové nebo nazdobeném flowerboxu,“ popsala poptávku.

VÝZVA: Slavíte Valentýna? Překvapili jste svou lásku nějakým originálním dárkem? Napište nám do redakce (redakce.ceskobudejovicky@denik.cz), pochlubte se snímky. Rádi váš příběh zveřejníme a inspirujeme další zamilované páry.

Nejvíce mužů, kteří si květinu vyzvedávají v Zahradnictví Písek, je ve středním věku. „Ačkoliv bych očekávala spíše mladší generaci, v Písku převažují právě muži středních let. Chodí k nám ale i pánové starší sedmdesáti roků. Připadá mi opravdu krásné, že i v tomto věku chtějí na den zamilovaných potěšit své ženy,“ postřehla.

MDŽ je zažitější

Popularita svatého Valentýna podle Jitky Hromádkové raketově neletí. „V posledních letech neklesá, ani nestoupá. Pokud bych ale měla srovnat prodej květin na 14. února a 8. března, MDŽ vede s naprostou převahou,“ upozornila.

Mezinárodní den žen mají Češi zažitější. „Oproti Valentýnu se liší i výběrem květin, prodávají se především karafiáty a  gerbery v červené barvě,“ porovnala.

Zájem před MDŽ je dle jejích slov zvýšený i proto, že většina mužů kupuje více květin pro všechny ženy v domácnosti či v práci.

Mlsání pro ženy i muže

Jedinečné valentýnské cukrovinky připravovali v krumlovském Café Synagoga. Jak uvedla provozovatelka kavárny a cukrárny Michaela Fürstová, lidé si je mohli objednat dopředu ve dvou variantách. "Varianta pro ni obsahuje dva kusy červených croissantů s příchutí růže a maliny, dvakrát valentýnský dezert a makronky včetně malé květiny z krumlovského květinářství Katty. Součástí varianty pro něj jsou dva kusy čokoládového croissantu s banány a malou infuzí rumu, dva kusy valentýnského dezertu, makronky včetně řemeslného piva z pivovaru Sibeeria,“ prozradila obsah.

Letos přípravy v kavárně pojali jako oslavu lásky celkově, jak párové, tak přátelské, ale i lásku k dobrému jídlu a pití. Tomu podle ní odpovídá zmiňovaný obsah tematických boxů.

U valentýnských balíčků dle Fürstové bylo zajímavé, že se jich prodalo stejně jak pro muže, tak pro ženy. „Lidé ale poptávali tematicky laděné dezerty,“ dodala. Ani ona nevnímá stoupající oblíbenost oslav tohoto novodobého svátku lásky. „Spíš mi přijde, že v této době lidé pozitivně vnímají všechny oslavy a s tím spojenou možnost se více vídat,“ odhadla Michaela Fürstová.

K nejoblíbenějším valentýnským dárkům pořizovaným online patří poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty, vyplývá z prodejních dat slevového portálu Slevomat. Hitem letoška jsou podle ekonoma Lukáše Kovandy z Trinity Bank plyšové hračky, třeba medvídci. „Dále se pořizují šperky, spodní prádlo, masáže, parfémy, sklenice a šampaňské, dovolené v Paříži či Benátkách, romantické zážitky jako let letadlem, balonem, projížďka na loďce po Vltavě, večeře v restauraci nebo noc v luxusním hotelu,“ zmínil. Muži za  dárky na Valentýna utratí v průměru 850 korun, ženy necelých 700 korun.