Nečekaná podívaná se naskytla o víkendu příznivcům starých motocyklů a automobilů na Českobudějovicku. Autokemp Křivonoska totiž hostil účastníky již 50. ročníku oblíbené veteránské rallye a tak elegantní karosérie s dokonalými drobnými prvky brázdily celý region. Podle Pavla Hartla z pořádajícího Veteran car clubu České Budějovice bylo přihlášeno přes 250 motocyklů a automobilů s datem výroby před rokem 1945.

Obdivovat naleštěné skvosty bylo možné v sobotu při samotné rallye i v jihočeské metropoli na náměstí Přemysla Otakara II, kde byl cíl první etapy. Nechyběla ani jazzová muzika, tak blízká podobným setkáním.

Jak zmínil Petr Šimek, další člen pořadatelského týmu, rallye byla letos rozdělena do dvou etap. Ve druhé čekaly v Lišově a v Chotýčanech zvláštní zkoušky. „Účastníci musejí splnit úkoly zaměřené na přesnost jízdy nebo na čas,“ přiblížil rallye Petr Šimek a zdůraznil, že ale hlavním cílem setkání není souboj o vteřiny nebo body. „Důležité je, aby se účastníci a majitelé veteránů sešli, popovídali si, vyměnili si zkušenosti,“ vysvětlil Petr Šimek.

A svým způsobem jde také o to, předvést vozidla, o než je péče velmi náročná. O publikum v obcích či městech na trase, která vedla třeba přes Hrdějovice, Zvíkov, Lomnici nad Lužnicí nebo Hosín nebyla nouze a mávání veteránům dávalo tušit, že diváci jsou rádi za neobvyklou ukázku toho, v čem se jezdilo v časech první poloviny minulého století. Přitom vypravit stroj na podobnou cestu není jednoduché. S Dodgem Brothers z roku 1920 dorazil Evžen Sperger z Českých Budějovic a jak třeba říká, než se roztočí kola, je nutné promazat 22 míst! „Například pérování, na přední nápravě jsou listová péra, která mají tři mazací místa. Maže se ovládání pedálů, vodní čerpadlo, ventilátor chlazení,“ vypočetl několik příkladů Evžen Sperger, který automobil koupil v Pelhřimově před lety jako provozuschopný, ale tři roky ho ještě postupně renovoval.

A čím je jízda s veteránským autem specifická? Třeba brzdnou dráhou. Obvyklé dvě vteřiny odstupu musí Evžen Sperger několikrát násobit, protože pásová brzda je jen na zadní nápravu a její účinnost se nedá srovnat s moderními auty a jejich dispozicemi. Přesto je pro veteranisty projížďka vždy potěšením.