K poctivému jednání měla daleko dvojice akvizičních pracovníků, která nedávno navštívila mladou maminku na Jindřichohradecku. Aniž by si toho byla žena na mateřské vědomá, natož aby souhlasila, jí i jejím dětem podivná návštěva vyřídila změnu registrace u zdravotní pojišťovny.

Že rodina přestupuje od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) k Vojenské zdravotní pojišťovně (VOZP), se překvapená paní dozvěděla až v okamžiku, kdy jí volala pracovnice registru VOZP.

Návštěva lhářů

„Při návštěvě vystupovali jménem VZP a odvolávali se na konec platnosti kartiček pojištěnců. Mluvili o utlumeném fondu prevence, představovali mi nový projekt, vzali si rodná čísla z kartiček, podepsala jsem jakési papíry s logem VZP,“ líčí jednání, které považovala za pouhou výměnu starých karet za nové, mladá žena. V obavách z odplaty nepoctivců si nepřeje zveřejnit jméno.

Popírá, že by o přeregistraci k jiné pojišťovně padlo jediné slovo. „To bych zareagovala, u VZP jsem spokojená. Podezřelé mi to začalo být, když se ti lidé neozvali. Na pobočce VZP mi řekli, že nikoho neposílali,“ krčí rameny.

Najaté firmy

Její případ není ani zdaleka jediný. Vojenská zdravotní pojišťovna připouští, že podobně rozhořčených reakcí zaznamenává více a nejen z jihu Čech. „Na nábor pojištěnců jsme najali firmy, jejich zaměstnance poučili, jak mají jednat, ovšem v některých případech tyto firmy nabraly další pracovníky, kterým se nedostalo zrovna optimálního poučení. Tito lidé jsou motivovaní bonusem za získání klienta, chovají se mnohdy arogantně, používají formy nátlaku, někteří to dokonce mají rozehrané na více frontách a lidi shánějí více pojišťovnám naráz,“ vyjmenovává nešvary najatých sil Petr Lédr z ústředí VOZP.

Ta se od podobných praktik distancuje. „Proto jsme jednatele těchto firem oslovili, že o takovou práci nestojíme a smlouvy vypověděli. Nepotřebujeme pojištěnce za každou cenu,“ vysvětluje Lédr postoj VOZP. Zároveň ale upozorňuje na výpovědní lhůtu, kvůli které se podobné scénáře mohou opakovat do poloviny prázdnin, kdy smluvní vztah s nespolehlivými firmami skončí.

„Pokud někdo podobně podlehne nebo bude mít pochyby, může se obrátit na naši infolinku. Nechtěně podepsané smlouvy lze stornovat, je třeba se ale ozvat včas, abychom se domluvili dřív, než se přehoupne čtvrtletní termín pro změnu registrace určený,“ radí veřejnosti. Prakticky totéž doporučuje i Všeobecná zdravotní pojišťovna. „Komunikujte s nejbližší pobočkou VZP a raději se zeptejte,“ radí pro podobné případy specialista marketingu a komunikace jihočeské krajské pobočky VZP Viktor Lavička.

Jedině poštou

„Žádné pracovníky do terénu neposíláme. Naši zaměstnanci nechodí do rodin, aby vyřizovali registraci. Výměnu kartiček, kterým skutečně končí platnost, řešíme korespondenčně. Pokud se někdo odvolává na to, že jde o novou službu VZP, nemluví pravdu,“ varuje před nepoctivci.

Těch největší česká zdravotní pojišťovna zaznamenává celou řadu. Nehodlá nikomu ze svých pojištěnců rozhodnutí přejít ke konkurenci vymlouvat, apeluje ale na důkladné zvážení takového kroku. „Nejdůležitější hledisko, které by mělo dostat přednost před nejrůznějšími benefity, je dostupnost lékařské péče. Klienti by se měli ujistit, zda specialista, kterého potřebují, má smlouvu s pojišťovnou,“ upozorňuje Lavička.