Budovy i pozemkyDo majetku Správy železniční dopravní cesty se převádí 1051 nádražních a dalších 523 provozních budov a pozemků, mezi nimi i nádražní budova v Českých Budějovicích. U 87 položek převodu brání smluvní vztahy. Pod správu SŽDC tak nebude patřit třeba Masarykovo nádraží v Praze či hlavní nádraží v Brně.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka tento počin umožní lépe spravovat majetek v železničních stanicích, tedy i samotná nádraží. „Je to logický krok, který je předpokladem pro dokončení transformace Českých drah. Stát bude majetek ve stanicích spravovat jednotně a může do něj systematicky investovat," řekl Dan Ťok s tím, že České dráhy se mohou plně věnovat jen dopravě na železnici.

Převod se týká zejména nádražních budov, dalších staveb v železničních stanicích a pozemků, které s dotčenými stavbami souvisejí.

Ředitel Odboru komunikace Ministerstva dopravy ČR Jakub Stadler Deníku potvrdil, že jedním z nádraží, která přejdou pod správu SŽDC, je i to českobudějovické. Poznamenal však, že tento krok ještě musí potvrdit představenstvo Českých drah. „Teprve poté bude možné zveřejnit konkrétní plány úprav jednotlivých nádražních budov," zmínil Jakub Stadler.

„Už aby se začalo," přála si maminka na mateřské Eva Freyová. „Před pár týdny jsem po delší době cestovala vlakem a nestačila jsem se divit, jak ta budova od posledně zpustla, je to ostuda Budějčáků," dodala.

S oprýskanou omítkou mají pomoci dotace

Pro Budějovice to není lichotivá vizitka. Když někdo přijede do jihočeské metropole vlakem, první, co uvidí, je budova nádraží s oprýskanou fasádou.

Nyní se zvýšila naděje, že objekt získá nový kabát. Nádražní budovu má z rozhodnutí ministerstva dopravy získat do svého majetku stát, respektive Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ve snaze získat dotační peníze na rekonstrukci nádraží má přitom SŽDC mnohem větší naděje než dosavadní vlastník objektu, kterým jsou České dráhy.

Nádraží v Českých Budějovicích.

Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold vysvětlil, že investice do staveb železničních stanic budou moci být financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, a to případně i s využitím strukturálních fondů Evropské unie. „To do této doby bylo komplikované," zdůraznil Tomáš Neřold s odůvodněním, že by se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu. „V řadě případů byla předmětem investičních akcí pouze část infrastruktury vlastněná státem, přičemž se neúčelně vyjímal související majetek Českých drah z veřejného financování. Opravovaly se tak trati a nástupiště ve vlastnictví SŽDC, avšak stav nádražních budov zůstával ve velmi špatném stavu," popsal dosavadní praxi mluvčí ministerstva.

Prodej nádražních budov a souvisejícího majetku státu, se kterým bude nyní hospodařit SŽDC, podle Tomáše Neřolda umožní plné využití státních a evropských prostředků na rekonstrukce nádražních budov a další příslušné infrastruktury.

O rekonstrukci českobudějovického vlakového nádraží se hovoří už řadu let. Jenže velkorysé projekty na modernizaci ztroskotaly a i poslední plány na nové střešní konstrukce, fasádu, vylepšení interiéru a změnu vnitřních dispozic narážely především na finanční problémy.

Do doby, než ministerstvo dopravy rozhodlo o převodu budovy do majetku SŽDC, omezovaly České dráhy opravy jen na ty nejnutnější.

Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová před časem připomněla, že poslední rozsáhlé úpravy se uskutečnily v rámci opravy odjezdové haly v roce 2002.

„V interiéru šlo o celkovou opravu a restaurování odbavovací haly, zřízeno tu bylo informační centrum. Vně budovy se pracovalo na zastřešení kopule a souvisejících konstrukcích, sanaci krovů, objekt byl opatřen ochranou proti holubům, doplnili jsme sochařskou výzdobu. V loňském roce se pro výpravní budovu a přilehlé objekty rekonstruovala výměníková stanice," vyjmenovala Radka Pistoriusová poslední velké zásahy.