VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží mají změnit miliony

České Budějovice /FOTOGALERIE/- Málo reprezentativní budova, kterou procházejí tisíce lidí denně, má brzy dostat nový kabát

9.8.2010 6
SDÍLEJ:

Rekonstrukce by měla v příštích letech zcela proměnit českobudějovické vlakové nádraží. Foto: Real Garant

Tisíce lidí využijí každý den českobudějovické vlakové nádraží. Dnes nabízí historická budova oprýskanou fasádu nebo zavřenou čekárnu. Ale už příští rok by se mohla proměnit ve staveniště. České dráhy chtějí zahájit její opravy za desítky milionů korun, aby lépe sloužila cestujícím.

Po Lannově třídě by tak novou tvář dostala další vstupní brána do krajského města. „Očekáváme, že během srpna a září začneme pracovat na architektonické studii a projektové dokumentaci,“ naznačila současný stav příprav rekonstrukce nádraží tisková mluvčí plzeňského ředitelství drah Radka Pistoriusová. „Vydání stavebního povolení předpokládáme nejpozději v květnu příštího roku,“ doplnila Pistoriusová.

Dráhy chtějí jen do oprav střechy a fasády vložit značné finance. „O přesné částce je zatím předčasné hovořit, protože není zpracovaný projekt, vzhledem k současným cenám se pohybujeme v řádu desítek milionů korun,“ uvedla Pistoriusová.

Cestující veřejnost ale má v dobré paměti, jak se plány na rekonstrukci nádraží táhnou. Projekt Českých drah a soukromého investora za několik miliard korun má proměnit i nejbližší okolí dopravního uzlu a například jej spojit s protějším Mercury centrem. Jenže dnes, v době krize, se tyto plány zdají mnohým poněkud smělé. „Už když jsem začínal v prváku před čtyřmi lety střední školu, tak se říkalo, že v roce 2008 bychom měli mít nové nádraží. Nebylo nic a myslím, že jen tak nebude,“ dívá se s určitou nedůvěrou na plány Českých drah student Pavel Zeman, který dojížděl pravidelně z Českých Budějovic do Sezimova Ústí. Jako mnozí jiní se Zeman obává, že nebudou finace.

Podle Pistoriusové ale bude nádraží opravené za peníze, které se získají prodejem zbytných pozemků v areálu nádraží. Ty by měl získat investor, který je partnerem Českých drah.

„Každá oprava je dobrá,“ reagují dotázaní cestující na plány Českých drah konečně vylepšit budovu vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Má se tak stát v rámci projektu „Živá nádraží“. Podle převažujícího mínění by se ale dalo hodně udělat pro veřejnost už teď, a téměř zadarmo.

„Každá oprava je dobrá,“ říká například Andrea Došková z Českých Budějovic. Záměr rekonstrukce chválí, ale není si jistá, jestli miliony korun přinesou tu pravou změnu. „Jezdíme vlakem s dcerami často na výlet, ale štítím se jen vzít za dveře do haly,“ dodává vzápětí mladá maminka. Poukazuje na bezdomovce a další individua, která před nádražím kouří, vysedávají, občas popíjejí a někdy i obtěžují žebráním o peníze na alkohol. „To by se mohlo změnit už teď, na to nepotřebují rekonstrukci nádraží,“ míní Došková.

Další stesky cestujících stíhají nádraží kvůli neexistující čekárně. „Zavřeli ji před dvěma lety. Ta místnost tam je. Není tam nic jiného. Nebyly by to ani velké náklady, jednou za den by ji vytřela uklízečka,“ přidává kritický postřeh na adresu nádraží Aleš Trdla, který pravidelně cestuje obchodně do Prahy. Trdlovi navíc vadí i ceny ve stáncích v hale, některé jsou podle jeho názoru doslova přemrštěné a leckdy i vyšší než na nádraží v Praze.

Radka Pistoriusová, tisková mluvčí Českých drah, ale stížnosti cestujících nechce přijmout. „Čekárna v patře byla uzavřena z důvodu minimálního využití cestujícími. Většinou se zde vyskytovaly party problematických mladíků,“ obhajuje mluvčí drah uzavření čekárny a dodává, že místa k sezení se rozšířila v hale i v ČD centru, které poskytuje informace.

Problémy s bezdomovci pak podle Pistoriusové vyřešilo působení ostrahy, takže na místech pro cestující již nesedí.

Mnohé výtky veřejnosti na adresu nádraží by měly odeznít, až se v Českých Budějovicích uskuteční projekt „Živá nádraží“. Měl by mimo jiné rozšířit nabídku služeb pro cestující a nádraží zcela proměnit, například se chystá nové zastřešení kolejiště.

Záměr má ale přinejmenším zpoždění a je možné, že dozná i určitých omezení. Už několikrát se mělo začít stavět, jenže podle všeho to nebude ani letos. Dráhy teprve začnou připravovat projekt a o stavební povolení na opravy haly chtějí požádat příští rok.

Autor: Edwin Otta

9.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Krumlovská Linda Šmikmátorová je trojnásobnou přebornicí kraje

Kdo si sedne na křesla?
1 19

Informace k volbám aneb Jak se rozdělují křesla a procházka sněmovnou

Na volební výsledky se před lety čekalo až do neděle

České Budějovice - Sedmadvacet zaměstnanců a externích spolupracovníků Českého statistického úřadu se bude podílet na zpracování volebních výsledků v největším sčítacím středisku v zemi. Jeho přípravy finišovaly v pátek dopoledne v českobudějovické sportovní hale, která je tradičním zázemím statistiků.

Parlament má hlasy i z vazební věznice

České Budějovice – Zatímco občané na svobodě si mohli vybrat, jestli volební místnosti navštíví v pátek či v sobotu, osoby ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody tuto možnost neměli. Ve Vazební věznici České Budějovice volili v pátek. A ani se nepřevlékali do svátečního.

Přes Dasný jedeme o víkendu bez omezení

Dasný – Uzavřený jízdní pruh na hlavním tahu z Českých Budějovic na Písek v Dasném je do neděle či pondělí volný.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení