„Je to úžasná stavba, ale bohužel už se na ní příliš podepsal zub času. Myslím, že by nádraží klidně mohlo být pýchou Budějovic," říká a s tázavým pohledem dodává, že to teď tak rozhodně není.
Přitom alespoň provizorní řešení není podle Zdeňky Králové složité. „Stačilo by udržovat čistotu, večer pravidelně kontrolovat vnitřek budovy, kde se schází různí lidé," naznačuje, že problém není jen v samotném vzhledu nádražní haly.
Secesní budova z roku 1913 je pod správou Českých drah (ČD), které podle tiskové mluvčí Radky Pistoriusové připravovaly její rekonstrukci včetně opravy fasády. Poprvé spatřily podobné plány světlo světa v roce 2010, kdy ČD kalkulovaly s investicí v řádech desítek milionů korun, za které měla být opravena střecha i fasáda. Z plánů však sešlo a nejinak je tomu i v letošním roce.
„S ohledem na dosud neuzavřenou diskusi o další budoucnosti nádražních budov v systému české železnice zatím nebyl plán investic ČD na rok 2013 v této kapitole schválen," vysvětluje mluvčí Pistoriusová s tím, že nejprve musí být dořešena otázka budoucího vlastnictví, způsobu a pravidel využívání nádražních budov v rámci sítě.
Otázka budoucího vlastnictví souvisí s chystanou změnou vlastníka nádražních budov. Nyní jsou ve vlastnictví Českých drah, ale již brzy by mohly přejít pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Tiskový mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský to nazval odvážným krokem ministra dopravy.
Rozkopané koleje
Ale i tak se na českobudějovickém nádraží staví. V minulých dnech začala rekonstrukce třetího nástupiště, kterou pokračuje kompletní přestavba a modernizace nástupišť a přechodů ve stanici České Budějovice. Podle tiskového mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského skončí hlavní etapa prací 29. června.
Od tohoto data budou dělníci dokončovat jen drobné práce bez vlivu na provoz, jako je broušení nebo svařování kolejí.
„Již od 12. května obnovíme dvoukolejnou dopravu ve směru na Plzeň. V té době budou hotové všechny mosty i nové nástupiště v Nemanicích," slibuje navíc cestujícím Jakub Ptačinský.