Nafta se v těchto dnech od letošního února dostala nad hranici za cenu Naturaul 95.
Litr benzinu či dieselu tak řidiči budou tankovat zase za více než třicet korun.

Nejdražší litr nafty

„To je opravdu hrůza, co si to na nás vymysleli. Stavěli jsme tady pumpu, abysme měli nejmenší ceny, protože sem nemusíme palivo dopravovat a teď nám nařídí naftu za třicet tři koruny,“ kroutí hlavou nad novou cenou zaměstnankyně čerpací stanice Čepro na Včelné. „Teď už mají levnější naftu i dole v Budějovicích, kam se ještě musí palivo nějak dopravovat, že ano?“ mává rukou nad politikou společnosti.

Vinu nese biopalivo

Za drahý litr mohou především přimíchaná biopaliva. Určité procento ekologických složek musejí obsahovat pohonné hmoty od září, kdy to nařídila vláda. Výroba a samotné míchání je totiž dražší než výroba běžného paliva.


„Je to hodně dobrý paradox. Na dražší ekologické palivo se bude spotřebovávat zase více množství surovin. Myslím si, že tohle s ekologií nemá nic společného. Možná, když bude nafta ale pořád dražší, tak bude zase jezdit méně lidí a proto ubudou i čoudící auta,“ pousmál se nad problematikou řidič Škody Octavie Tomáš Hučínek.

Zatím je čas na zdražování

S dražší naftou musejí počítat i podnikatelé, kteří ji nutně potřebují ke každodennímu životu. Proto je možné, že stoupající sumy za černé zlato zvednou ceny i jinde.


„Zatím zvedat ceny nebudeme. Do konce roku se zdaržením určitě nepočítáme, po novém roce se uvidí. Kdyby cena ještě vzrostla, tak o tom budeme už uvažovat,“ řekla včera Šárka Vosiková ze stěhovací firmy AAA Rivo z Vidova s tím, že současná cena za hodinu práce je dvě stě korun.
Ruku v ruce jde s cenami pohonných hmot také prodejnost automobilů na ten,který pohon. Současné zdražovaní je ale podle prodejců zatím příliš krátké na nějaké závěry.


„Neřekla bych, že se to nějak u nás projevuje. Prodejnost aut na naftu se ukáže spíše až tak za měsíc,“ podokla zaměstnankyně autobazaru v českobudějovickém Českém Vrbném. „Ceny aut poháněné naftou i benzínem je už začínají vyrovnávat a lidé si také umějí spočítat, že v zimě s naftou budou jezdit za pět až šest litrů, zatímco s benzínovým motorem skoro až za deset litrů na sto kilometrů,“ zdůraznila žena z bazaru.

 

Dobré rady, jak ušetřit peníze

Odborníci na dopravu však umějí pomoci a řidičům radí, jak správně s autem jezdit, aby spotřebovávalo co nejméně pohonných hmot.


„Zásadní je plynulá jízda a co nejdříve řadit na vyšší rychlostní stupně. Ideálně se doporučuje tak mezi dvěma a dvěma a půl tisíci otáček. Pak je také důležité mít správně nahuštěné pneumatiky, nemít na autě zbytečné věci, které zvyšují aerodynamický odpor vzduchu a podobně,“ shodují se specialisté.