La Grace, první replika první české námořní lodě českého mořeplavce Augustina Heřmana, před několika dny konečně vyplula. Nezůstane jen statickou replikou, bude brázdit moře, pasažéry mohou být nejen kadeti námořních škol, ale i lidé zajímající se o dávné plavby, kteří si chtějí vyzkoušet kdysi používané sextanty, práci s astroláby, pracovat v lanoví. Dokonce jsou vyrobeny repliky dobových děl. Kromě námořní funkce bude La Grace i emisarem, propagátorem České republiky v zahraničí.

Za nynějším znovuzrozením lodi stojí zejména iniciátoři projektu – dva kapitáni Josef Dvorský a Daniel Rosecký a spoluautor projektu Petr Tanner, ale i řada dalších spolupracovníků a pomocníků.
„Loď jsme začali stavět na konci roku 2008 v profesionální loděnici v Egyptě,“ říká Jihočech Daniel Rosecký. „Hlavním důvodem pro výběr místa stavby byla skutečnost, že zde všechny lodě stále staví tradičním způsobem, že umějí se dřevem. Pokud přivřete oči nad tričky s reklamními nápisy, které nosí místní dělníci, máte dojem, že jste v 18. století. V Egyptě je i díky Suezskému průplavu snadno dostupné kvalitní dřevo ze Skandinávie, jenž bylo ve zlatém věku plachet nejoblíbenějším a nejobvyklejším stavebním materiálem,“ tvrdí Daniel Rosecký.

První plavby budou v Rudém moři, kde plachetnice zůstává do jara. Čekají na ni Vánoce a Silvestr při plavbě po ostrovech v oblasti Hurghady nebo cesta do Dubaje.

„Rudého moře se nebojíme, právě naopak! La Grace byla v 18. století také vyhlášeným pirátským plavidlem,“ říká kapitán Josef Dvořák.
A pak už se La Grace dál bude plavit po mořích a oceánech podle rozpisu, který se právě připravuje. Její další plavba se předpokládá v letních měsících po přístavech Středomoří a na podzim překoná Atlantický oceán, aby další zimu mohla plout v tyrkysových vodách Karibských ostrovů. Plavba je určená nejen pro mořskými větry ošlehané námořníky, ale i pro normální suchozemce. Týden na La Grace nevyjde totiž dráž než dovolená v hotelu nebo na jachtě. více na www.lagrace.cz