VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náprava přírodní tragédie spolkne státní miliardy

ZLIVSKO - Největší ekologický dluh v jižních Čechách v okolí Zlivi, Mydlovar či Olešníka a Zahájí v podobě kalojemů a radioaktivní půdy dělá vrásky nejen tamním obyvatelům.

15.8.2007
SDÍLEJ:

Rekultivace kalojemů má pod palcem státní podnik Diamo. Sanace ekologicky nebezpečných materiálů bude však trvat ještě řadu desetiletí.Foto: Petr Lundák

Sanace odkališť, kam se vypouštěl odpad po chemickém čištění uranové rudy, se potáhne další desetiletí a stát na sanaci obrovské oblasti vynaloží několik miliard korun.


V padesátých letech se tehdejší režim rozhodl, že se uran bude upravovat u Českých Budějovic, vlastní práce a tím i ekologická devastace přírody začaly v roce 1962 a skončily až v roce 1991.


Za tu dobu se zde zpracovalo přes sedmnáct milionů tun uranové rudy. Státní rozpočet už na sanaci vynaložil přes devět set padesát milionů korun, potřeba je ještě dvě a půl miliardy. Podle odhadů by kompletní sanace měla skončit v roce 2024.


„Je zde obrovská ekologická zátěž. Plně však všechno odstranit nepůjde, musíme sem navézt obrovské množství sanačních a rekultivačních materiálů. S tímto ale souvisí velká frekvence nákladní dopravy, proto jsme zde, abychom se domluvili, zda dopravu povedeme po železnici či po vlastní ose,“ uvedl včera na setkání starostů okolních obcí Jiří Jež, generální ředitel státního podniku Diamo, který má za úkol celou oblast „vyčistit“. Právě zhuštění těžkotonážní dopravy se starostové obávají nejvíce. Už teď jim denně, nejen přes obce, jezdí desítky naložených náklaďáků. Tím pádem se velice rychle krátí životnost silnic třetích tříd a také obecních majetků.


„Čím více se rekultivační práce zrychlují, tím je to pro obce horší a horší. Jezdí tudy více nákladních aut. Obcím pak nezbývá než uklízet nepořádek a musíme to platit ze svého,“ narážel včera na zničené komunikace starosta Mydlovar Petr Ciglbauer, se kterým souhlasil také starosta Zlivi Jiří Štabrňák. „Myslím si, že by v ekologickém projektu EIA měly být také prostředky pro následné opravy všech poničených komunikací,“ dodal Cilgbauer.
Vedení Diama ale slibuje, že na své náklady postaví zcela novou obslužnou cestu, kudy by měly nákladní vozy se sanačním materiálem jezdit.

Vystřídají těžební stroje v budoucnu třeba golfisté?

Úterní debata starostů, zástupců státního podniku Diamo a senátora Tomáše Jirsy se především točila okolo nákladní dopravy. Zástupci obcí, u nichž se nepoužívané a ekologicky zamořené kalojemy nacházejí, se totiž nejvíce obávají, že vozidla budou s rekultivačními materiály jezdit přímo přes jejich vesnice. Společnost Diamo, která se stará o sanaci velké plochy po bývalé těžbě uranových rud, hodlá ale postavit speciální komunikaci pro těžkou techniku. Vybudovaná cesta povede ze silnice spojující Týn nad Vltavou a České Budějovice směrem ke kalojemům a nedotkne se žádné obce.
„Vůbec nejsem přesvědčen o tom, že bude používána jen jedna nová komunikace. Kamiony si přece vyberou tu nejkratší cestu,“ krčil včera rameny zlivský starosta Jiří Stabrňák. „A pokud nákladní vozy nesmějí jezdit přes Olešník a a ni přes Munice, tak budou jezdit přes Zliv,“ doplnil. „Jsem k tomu také skeptický, opravy silnic by měl platit ten, kdo po nich jezdí. Nám hlavně vadí, že my do poničených komunikací dáváme peníze, které můžeme použít lépe a potřebněji,“ připojil se do diskuze starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.


„Státní podnik Diamo ani nemůže dát peníze do cizího majetku. Dopravci ale platí silniční daně a za to, že ty peníze sem nejdou my přece nemůžeme, to není náš problém,“ podotkl k problému generální ředitel společnosti Diamo Jiří Jež. Zástupci státního podniku navrhli také možnosti , aby řidiči a dopravci, kteří nebudou používat obslužnou silnici byli tvrdě pokutováni.


Dalšími tématy, které se včera na schůzce probíraly, byla také budoucnost zrekultivovaných kalojemů. Ty by podle odborníků mohly sloužit jako například pozemky pro alternativní zdroje energie. Soukromý investor už například projevil zájem o mydlovarský kalojem K1, který bude kompletně „opraven“ podle plánů v roce 2009.


Z debaty také vyplynulo, že velice vhodným využitím obrovských rovných ploch je zde vybudovat kvalitní golfová hřiště. Ta by jednak prospěla přírodě a jednak by do oblasti přitáhla další investory a turisty. Vhledem k radiaci, byť i velice malému množství, v zemi se ale na bývalých kalojemech nemohou vysazovat potravinářské rostliny či stromy.

15.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 30 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) KUCHAŘ/KA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nabízíme: vzdělávací kurzy, personální strava, zázemí fungující společnisti 15 let. Pracoviště: S - v cz s.r.o. - pracoviště hostinec u tří sedláků, Hroznová, č.p. 488, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Peter Trebula, +420 607 063 233. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 18 000 Kč Technici provozu informačních a komunikačních technologií. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme: - Znalosti hardware počítačů nebo serverů - Znalost operačních systémů - Středoškolské vzdělání s maturitou - Ochotu a schopnost učit se novým věcem - Samostatnost a aktivní přístup při řešení neočekávatelných situací - Spolehlivost a pečlivost - Ochota sloužit směnný provoz - Angličtina na komunikativní úrovni.. Pracoviště: Host-telecom.com, s.r.o.- pracoviště české budějovice, Kněžskodvorská, č.p. 2544, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Alexei Volodin, +420 391 000 777. Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 15 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) DĚLNÍK/DĚLNICE V ELEKTOTECHNICE - 2směnný provoz. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Náplň práce: Obsluha strojů a zařízení, kontrola kvality., Požadavky: SOU vzdělání, praxe v elektrotechnické výrobě, spolehlivost, flexibilita, 2 směnný provoz, Zaměstnanecké výhody: Náborový příspěvek, týden dovolené navíc, dotované stravování, příspěvek na penzijní a životní pojištění, příspěvek na dětský tábor. Pracoviště: Tse electronics spol. s r.o., Mánesova, č.p. 390, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Klára Kočerová, +420 386 721 163. Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 17 000 Kč Číšníci a servírky ČÍŠNÍK - SERVÍRKA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: vyučení v oboru není nutné, praxe výhodou, spolehlivost, příjemné vystupování, Jedná se o italskou restauraci v ČB., Hrubá mzda 17000 - 22000 Kč, bude upřesněna podle praxe. Pracoviště: Ocv gastro s.r.o., Krajinská, č.p. 33, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Bartoň, Pelcnerová, +420 606 032 903,+420 724 728 895.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Byla to pořádná bitva, ČEZ Motor dokázal prostějovské Jestřáby zkrotit

Oslava sto let republiky ve Velešíně na náměstí.
50

Na náměstí práskaly výstřely, Velešín slavil sto let republiky

OBRAZEM: Na Lipně se v sobotu zachraňovalo jako na běžícím pásu

Dolní Vltavice - Vodní záchranáři Českého červeného kříže slavili padesát let své existence. Své výročí oslavili prací, ukázkami svých záchranářských dovednosti.

Tigers na vozíku hledají nové kamarády pod basketbalové koše

Pardubický pohár v basketbalu na vozíku už má za sebou VII. ročník. Výrazně do něj letos promluvili také Jihočeši. „Sešlo se pět týmů, z toho dva nováčci,“ popisuje Ivan Nestával. Hráči Tigers ČB a Prague riders vyrazili pod bezedné koše poprvé.

Sedmiletý pytlačil v rybníku a s rybami krutě zacházel

České Budějovice - Teprve sedmiletý chlapec ve středu odpoledne vyrazil s rybářským prutem do přírodní rezervace Vrbenské rybníky.

Lokomotiva najela do odstavených vagonů, škoda je tři miliony

České Budějovice - V pátek ve 21.35 hodin se srazila posunovaná lokomotiva s odstavenými osobními vozy bez cestujících, přičemž tyto prázdné vagony vykolejily.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT