Jak sdělil policejní mluvčí Milan Bajcura, z preventivního hlediska je třeba řidičům či jiným účastníkům silničního provozu připomenout, že každé křížení pozemní či účelové komunikace s železničním přejezdem nebo dráhou kolejí, vyžaduje zvýšené známky opatrnosti řidiče.
„Nikdy neriskujte a nesnažte se být rychlejší než vlaková soustava. Střet 1,5 tunového motorového vozidla s nesčetně krát těžší soupravou, bývá v mnoha případech fatální,“ upozornil na zkušenosti z praxe.
NEMAJÍ ZÁVORY
Mezi stále nebezpečné přejezdy dle jeho slov lze zařadit ty, které projíždí rychlíkové soupravy a nejsou opatřené závorami. „Na Českobudějovicku jde o místo na silnici z obce Včelná na Kamenný újezd zvané Na Dolech, kde již v minulosti došlo k mnoha vážným i smrtelným nehodám,“ konstatoval Milan Bajcura. Kolize jsou časté i u Rybářské bašty Bezdrev a Nové Vsi v témže okrese.
Správa železnic každoročně investuje do zvýšení bezpečnosti přejezdů. Podle mluvčí Nely Friebové se konkrétně v letošním roce rekonstrukce v našem kraji dotkla asi 25 z nich. „Ke zvýšení zabezpečení železničních přejezdů došlo v uplynulých týdnech například na křížení komunikace 1/20 z Plzně do Českých Budějovic s železniční tratí Březnice – Strakonice na třech přejezdech poblíž obcí Sedlice, Němčice a Blatná (P1348, P1360, P1367). Nově se tam instalovala závorová břevna z kompozitních materiálů s červeně svítícími LED páskami,“ vysvětlila, že dosud zde byly jen kříže.
VEDE PÍSECKO
Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal souhlasí, že nejvíce kolizí se odehraje na přejezdech opatřených pouze výstražnými kříži či světly bez závor. „Celkem pět nehod má na svědomí přejezd mezi Čkyní a Lčovicemi na Prachaticku, jedna byla tragická,“ sdělil s tím, že všechny se staly v letech 2008 až 2012. Před dvěma lety toto místo Správa železnic dovybavila závorami a světelnou signalizaci za zhruba 2,5 milionu.
Stejný počet nehod, pět zraněných a jeden život si vyžádal již zmiňovaný bezdrevský přejezd mezi Hlubokou nad Vltavou a Zliví. „K poslední vážné kolizi zde došlo v červenci letošního roku,“ doplnil Drápal.
Tragickému žebříčku vévodí Písecko, to má hned dvě „nej“. „Na křížení železnice a komunikace mezi Čížovou a zastávkou Písek vyhasly již tři životy a mezi Pískem a Putimí se během nehody v červenci roku 2018 zranilo nejvíce osob, celkem šest,“ vyčíslil s tím, že šlo o srážku osobního vlaku s traktorem a vznikla i vysoká škoda.
HORKY DOSTALY DVOJE ZÁVORY I SVĚTLA
K pěti nehodám došlo také na přejezdu v táborských Horkách. Ten se proto loni dočkal celkové rekonstrukce. To již dříve přiblížila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová: „Přejezd byl vybaven přejezdovým zabezpečovacím zařízením s celými závorami se systémem s elektronickými doplňky,“ uvedla Pistoriusová. Byly osazeny dva výstražníky s pohony závor pro zabezpečení křížení se silnicí III/1372 a dva výstražníky s pohony závor pro zabezpečení křížení s cyklostezkou. Investice překročila 20 milionů.
Poměrně příznivé statistiky bez úmrtí mají Strakonicko, Jindřichohradecko a Českokrumlovsku. Shodně po čtyřech nehodách se přihodilo na přejezdech P1347 mezi Blatnou a Mačkovem bez zranění, P5563 mezi Olemnicí a Kaplicí se třemi zraněními (poslední nehoda v roce 2015) a P6164 mezi Jindřichovým Hradcem a Rodvínovem také tři zranění (poslední v roce 2016).
REKONSTRUUJÍ RIZIKOVÉ
Správa železnic prioritně přistupuje ke zvýšení stupně zabezpečení u přejezdů, které jsou vyhodnoceny jako rizikové. Podle Nely Friebové jde o doplnění výstražných světel, instalaci závorových břeven a také nově o technologie kompozitových břeven s LED diodami. „Letos jsme mimo jiné dovybavili závorami přejezd mezi Vodňany a Bavorem, který byl označeny pouze výstražnými kříži a mechanické zabezpečení přejezdu v Sepekově nahradili automatickými závorami,“ zmínila další část letošních rekonstrukcí.
NA KORIDORU PŘEJEZD NEPOTKÁTE
Při výstavbě IV. koridoru z bezpečnostního důvodu nejsou budovány žádné přejezdy, ale dopravní situace je řešena podjezdy a nadjezdy. „Ostatně, vyplývá to ze zákona. Na místech, kde se počítá s rychlostí nad 160 kilometrů v hodině, musí být mimoúrovňová křížení,“ uzavřela Nela Friebová.
Jak se chovat při přejíždění přejezdu:
Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně stanovuje povinnosti účastníkům silničního provozu týkajících se železničních přejezdů. Základním pravidlem je, že si před železničním přejezdem musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a za přejezdem pokračovat v jízdě. Nejsou-li splněny tyto podmínky, nesmí na přejezd vůbec vjet. Zároveň platí, že nesvítí-li na železničním přejezdu bílé přerušované světlo, je nutné se na takovém přejezdu chovat stejně jako kdyby byl zabezpečen pouze výstražnými kříži, tedy 50 metrů před železničním přejezdem jet maximální rychlostí 30 km/h a dbát zvýšené opatrnosti. To platí i v případě, jsou-li na přejezdu závory (a bílé přerušované světlo nesvítí). Zdroj: http://www.dicr.cz/