Jako koníčku se věnujete bike trialu, jak byste tento sport popsal?
Biketrial je o překonávání překážek na speciálním kole. Překážky jsou velice rozmanité. Ať už přírodní – kameny, extrémní sjezdy, nebo výskoky v lese nebo umělé – betonové skruže, pražce, kvádry a tak dále. U biketrialu se musí člověk naprosto koncentrovat protože jde kolikrát o vteřiny a hlavně o trestné body, například za šlápnutí na zem…
Co je na bike trialu nejtěžší? Lze to shrnout do konstatování: „udržet se na kole"?
Ano, nejtěžší je „udržet se na kole" (říká respondent s úsměvem), naplánovat si všechny skoky a prvky tak, abych dokázal projet trať v daných dvou minutách a hlavně nezískal ani jeden trestný bod… Těžké je samozřejmě také trénování.
Od kdy se tomuto koníčku věnujete?
Začal jsem poměrně pozdě až v 15 letech a to tenkrát ještě ne přímo s bike trialem. Jeho kouzlo jsem objevil asi o rok později. A v 17 jsem jel na sve první závody…
Pokračujete v rodinné tradici nebo jste v tomhle doma průkopník?
Jsem v tom první ale doufám, že ne poslední… V 16-ti jsem si před barák natahal asi 20 palet a začal sem po nich „hopsat" a rodiče mě v tom podporovali tak dlouho, jak jen to šlo.
Jak jste uspěl?
Jsem amatér ale na závodech jsem kolikrát zatápěl i lecjakému „profíkovi" .
Nakolik vyjde amatéra sezona?
Když budu brát, že má vše potřebné tedy kolo, oblečení, doplňky, tak asi na 15 – 25 tisíc korun. Je to složité protože závody jsou téměř po celé ČR a záleží na tom, odkud dotyčný pojede. Já sem to měl poměrně drahé protože jsem původně z Českého Krumlova a zde na jihu ani blízkém okolí nejsou žádné závody, takže jsem pokaždé jel minimálně 150 km. Za mě bylo v ČR asi 10 – 12 závodů a na každém bylo přibližně 250 korun startovné.
Jakých výsledků jste i z pozice amatéra dosáhl a bylo to pro profesionály překvapení?
Bylo. Vyhrál jsem v roce 2005 titul Přeborník české motocyklové federace. Bike trialové závody se jezdily tehdy pod motocyklovou federací. Byl to desetidílný pohár a téměř pokaždé jsem stál na stupních vítězů na prvním místě. Téhle sezony si nejvíce vážím.
Tenkrát jsem si s profesionály tykal, ale byla to doba, kdy jsem se stavěl na vlastní nohy a bike trial byl pro mě velice finančně náročný, a proto jsem dal profi ježdění sbohem, nerad.
Nevěnujete se ale jen kolu, zkusil jste někdy motocyklové šlapačky (obdoba bike trialu – pozn. red.)?
Bohužel šlapačky jsem měl možnost zkusit jen rekreačně a jelikož jsem cyklista tak mám na pravé ruce zadní brzdu a s motorkou jsem si moc dobře nerozuměl, protože je tam spojka …
Jste ale autorem i elektrické koloběžky, co vás k jejímu sestrojení přivedlo?
Ano elektrická kolobežka HUGO Bike je z mé hlavy a důvod je prostý. Na elegantním stroji jezdit co nejlevněji z bodu A do bodu B.
Kolikátý prototyp jezdil tak, že jste méně opravoval a více jezdil?
Nápad a rozpracování v hlavě byl první krok a pak už to trvalo přibližně dva měsíce a první elektrokoloběžka byla na světe..
Dá se bike trial trénovat i v Českých Budějovicích? Myslíte, že jsou zde odpovídající podmínky pro fanoušky této disciplíny?
Je tu možností velice po skromnu, hlavně pro mladé začínající jezdce, kteří se na dané lokality sami jen těžko dostanou… Ale autobusová točna na Meteoru je ideální místo pro každého jezdce.
Kde je nejbližší areál, který kromě Budějovic odpovídá vašim představám?
Často jezdíme i do bývalého lomu ve Vyšném u Českého Krumlova.
Kolik lidí by podle vás takový areál v Budějovicích mohlo navštěvovat?
Myslím si že je zde 10 aktivních jezdců a po bike trialu je velká poptávka. Jenže právě
z důvodu absence překážek
a vhodného areálu spousta mladých dá přednost BMX kolům, která jezdí ve skateparcích, i když tento park byl částečně v Českých Budějovicích zrušen.
Jak náročné, třeba prostorově, by bylo jeho vybudování?
Vybudovat bike trial park není prostorově moc náročné protože bike trial je o tom se vypořádat s co nejmenším prostorem.
Bylo by to nádherné, kdyby třeba v prostoru bývalých kasáren vznikl park 40 x 40 metrů, kde by bylo navezeno velké kamení a betonové kvádry, skruže… Ve veřejnosti to může budit dojem skládky ale tyto překážky se dají různě barevně naladit. Takovéto parky už vznikají po celé ČR.