Obchodní zástupci, řidiči nákladních aut, kuchaři a číšníci. O tyto čtyři profese měli v únoru největší zájem zaměstnavatelé na Českobudějovicku. Práci hledalo celkem 6925 lidí, což je o 104 víc než na konci ledna. Pracovní úřad evidoval v tomto období 687 volných míst – na jednu pozici tedy stále připadá víc než 10 uchazečů.

Nyní by se však mohla začít situace postupně zlepšovat. „Už teď se to mírně snížilo, ale do statistiky se to zatím nepromítlo, protože ten pokles nebyl tak výrazný. Předpokládáme však, že v březnu budou nabíhat sezonní profese, a dá se tak předpokládat, že se míra nezaměstnanosti sníží, stejně jako tomu bylo v minulých letech,“ říká analytik budějovického pracovního úřadu Jiří Beran.

Jednou z nezaměstnaných, která hledá v současné době nové místo, je i 23letá Iveta Schneiderová z Budějovic. Naposledy pracovala jako prodavačka a podobnou profesi by ráda zastávala i v budoucnu. „Na pracáku jsem něco přes měsíc. Vždycky se mě zeptají, co bych chtěla dělat, a podle toho pak vybírají. Občas mi něco nabídnou, ale do ničeho mě vyloženě nenutí. Mé zkušenosti s nimi jsou poměrně dobré, můžu říct, že se docela snaží,“ hodnotí Schneiderová. Dodává, že nejvíc by jí vyhovovalo zaměstnání s pevnou pracovní dobou, ale nebránila by se ani místům s takzvaně krátkým a dlouhým týdnem, tedy například v nějaké restauraci. „Kdyby se něco takového objevilo, tak bych to určitě brala. Nechci ale dělat nikde dlouho do noci,“ doplňuje Iveta Schneiderová.

Nejvíc nezaměstnaných tvořili v únoru středoškoláci bez maturity a lidé starší 50 let. Nejméně pak bylo vysokoškoláků a mladých lidí do 19 let. Oproti předcházejícím měsícům přibylo evidovaných absolventů a mladistvých, ubylo naopak osob se zdravotním postižením. Nejžádanější profesí ze strany zaměstnavatelů byla pozice obchodního zástupce. Jednou ze společností, která takové pracovníky hledá, je i firma Grouponuj.cz – 1. Jihočeský slevový portál pro skupinové nákupy.

„Naše podmínky na pozici obchodního zástupce či manažera nikterak neomezujeme ani věkem, ani zkušenostmi. Nejdůležitější je osobní pohovor a tady se musí umět dobrý obchodník prodat,“ vysvětluje obchodní manažer projektu Vladimír Gajdoš. Doplňuje, že zhruba 70 procent času stráví zaměstnanec na schůzkách se zákazníkem a 30 procent v kanceláři.