Když šel na konečné zastávce napomenout tři mladíky, kteří devastovali zařízení autobusu, dostal od nich několik ran pěstí a skončil v dlouhodobé pracovní neschopnosti. To je jen jeden z řady případů agrese, se kterými se velmi často setkávají řidiči i revizoři městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích. Tématu se Deník věnuje na základě středečního čtenářského projektu Z očí do očí.

S nepříjemným slovním útokem se před několika dny setkal i 35letý řidič, jehož jméno redakce Deníku zná, ale nebude jej zveřejňovat. „Jeden mladý Rom mě obvinil z toho, že jsem v autobuse osahával jeho přítelkyni, což je samozřejmě nesmysl, jak bych to asi za jízdy dokázal? Na konečné však na mně čekala skupina asi pěti lidí, které mezitím zavolal a kteří na mě ukazovali různá vulgární gesta a vyhrožovali mi. Naštěstí nikdo z nich nenastoupil,“ stěžuje si řidič.

Někteří jeho kolegové však takové štěstí neměli a po útoku agresivních cestujících skončili i v nemocnici. „Fenoménem poslední doby je to, že konflikty vyvolávají i lidé, kteří to zdánlivě nemají zapotřebí. Mají u sebe totiž platný jízdní doklad nebo průkazku,“ poukazuje manažer dopravního podniku Bohumil Matouš.

Řidiči přitom nemají žádnou pořádnou možnost se bránit. Mají sice v kabině k dispozici nouzové tlačítko, díky kterému mohou navázat kontakt s operátorem na dispečinku, ale to nestačí.

Podle vedoucího autobusového provozu Radka Janiše napadení většinou nepředchází dlouhé hádky. „Najednou prostě padne rána a je to. Stalo se nám na Máji, že řidič upozornil na konečné jednoho cestujícího, že by měl vystoupit. Ten to naprosto v klidu přijal, a když pak procházel kolem řidiče, tak ho udeřil pěstí,“ popisuje.

Velmi časté problémy s agresivními cestujícími bývají například na lince č. 4, která vede do Hluboké nad Vltavou. Pátečním nočním spojům, které vozí mládež na diskotéku, se podle Janiše říká mezi řidiči „vozy hrůzy“.

Loni přepravil dopravní podnik přes 40 milionů lidí. Revizoři přitom odhalili zhruba 12, 5 tisíce černých pasažérů, což je jen zlomek. „Statisticky nám připadá jeden a půl černého pasažéra na jeden spoj. Těch jezdí denně asi dva tisíce, takže to jsou obrovské ztráty,“ vypočítal Bohumil Matouš.

Smutným faktem je podle něj i to, že ačkoliv konflikty ve vozech MHD mívají mnoho svědků, málokdo je ochoten své svědectví doložit policii, která je jezdí na místo řešit. Podle psychologa Rostislava Nesnídala to je obecný problém. „Něco takového jako občanská statečnost vůbec neexistuje. Lidé se nechtějí do ničeho namočit a co je nepálí, to nehasí,“ soudí Nesnídal.

Jaké máte zkušenosti vy? Pište nám na pavel.kroupa@denik.cz Vaše reakce rádi otiskneme.