Šest měsíců provozu a další změna. Takový výhled má před sebou jediná noční linka, která zbyla krajskému městu po úsporných opatřeních českobudějovické radnice.

Původně křižovaly město tři noční linky. Pak se snížila dotace dopravnímu podniku o dvacet milionů korun ročně a obětí se staly mimo jiné noční spoje. Proti jejich zrušení se však zvedla bouře odporu, a tak zůstala zachována alespoň jedna linka.

Jenže i ta se potýká podle primátora Juraje Thomy s provozní ztrátou. Proto už také dostalo vedení dopravního podniku úkol, aby připravilo pro červnové jednání rady města materiál o možných úpravách provozu.

I ty zřejmě narazí na nevoli cestujících. „Je to pěkný nesmysl. Sice nevím přesně, kolik lidí konkrétně noční linky využívá, ale pro většinu mladých lidí jsou dost důležité. Je to pro ně nejlepší způsob, jak se dostat v noci domů a určitě schůdnější než jezdit třeba taxíkem. Sám je občas rád využiji,“ říká vysokoškolský student Miroslav Čapek.

Dopravní podnik provoz linky pravidelně sleduje. „Dáváme jednou za dva měsíce vyhodnocení do rady města,“ uvedl Bohumil Matouš, manažer divize ekonomika a podpůrné služby budějovického dopravního podniku.

Kritické dny

Podle Matouše ze sledování počtů cestujících jasně vyplývá, že noci z neděle na pondělí, z pondělí na úterý a z úterý na středu jsou velmi málo využívané. Ve spojích jezdí jen několik cestujících. „Další hodnocení linky budeme dělat ke konci května a 16. června budeme dávat radě města návrhy, jak pokračovat,“ doplnil.

Existují dvě možnosti. Buď pokračovat dále se ztrátou, nebo její provoz upravit a počet spojů redukovat. Aby se linka nepotýkala s velkou ztrátou, platí se na ní i speciální jízdné ve výši 30 korun. To ale bylo vypočteno pro vyšší počet cestujících. V zimních měsících v plesové sezoně byl o linku větší zájem než nyní, vždy se ale potýkala s nevyrovnaným počtem cestujících v jednotlivých dnech v týdnu.

Matouš zdůrazňuje, že zatím není rozhodnuto, jaká bude podoba provozu noční linky. Je možné, že by provoz byl omezen ve dnech, kdy je nejméně využívána. „Naším zájmem není linku zrušit, ale najít způsob, jak by se dala zachovat,“ řekl Matouš.

V zásadě proti omezení nočních linek nejsem. Ale myslím, si že do okrajových částí města by měly jezdit i nadále. Tam, kam se dá dostat do 20 minut pěšky, je to zbytečné,“ míní čtyřiadvacetiletý podnikatel Marek Hrubý.

Dopravní podnik dostával v minulých letech dotaci na provoz zhruba ve výši 200 milionů korun ročně. Letos dostal částku o dvacet milionů nižší.