Rekonstrukce vodního díla Hněvkovice na Českobudějovicku míří do finále. Stavbaři Metrostavu minulý týden za pomoci jednoho z největších mobilních jeřábů v Česku osadili dolní vrata plavební komory. Ocelový kolos váží 70 tun, což odpovídá dvěma plně naloženým kamionům. Ze Strojíren Podzimek z Třeště na Vysočině se vezla nová vrata celou noc jako nadměrný náklad, který mohli řidiči potkat na trase Třešť, Jindřichův Hradec - České Budějovice - Hněvkovice.

Nyní bude následovat instalace pohonů a dalšího příslušenství a následně se chystá zprovoznění vrat. Podstatou rekonstrukce vodního díla je zvýšit kapacitu dvou polí bezpečnostního přelivu a upravit plavební komoru pro možnost převádění vody tak, aby přehrada dokázala bezpečně provést až desetitisíciletou povodeň. Stavba bude dokončena do konce června letošního roku, plavební komora bude zprovozněna 1. května.

Povodeň přes komoru

„V posledních letech jsme pracovali a pracujeme na několika významných vodních stavbách a takřka všechny jsou něčím unikátní. Hněvkovice vynikají tím, že vyšší průtočné kapacity dosáhneme nejen snížením hrany přelivů, ale také úpravou samotné plavební komory. Přitom plavební komorou se standardně povodňová voda vůbec nepřevádí. Projekt potvrdil, že pod vodou jsme jako doma – ostatně v tomto případě to platí doslova, protože v průběhu výstavby jsme pod hladinou museli vrtat, svářet, injektovat, kotvit i betonovat,“ vysvětluje Jan Prokeš, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.

Rekonstrukce vodního díla Hněvkovice začala v květnu 2020, tedy na konci první covidové vlny v Česku. V závěru téhož roku stavbaři upravili dno horní části plavební komory včetně bočního vedení provizorního hrazení, dolního dosedacího prahu a těsnícího rámu horních vrat. Během rekonstrukce hráze se také uplatnili potápěči, protože se v Hněvkovicích pracovalo v tzv. ochranných jímkách. „Před každou upravovanou částí vodního díla musíme napřed vybudovat tzv. ochranné jímky a až potom můžeme provádět stavební úpravy či osazovat technologii," říká Jan Prokeš. "Třeba před plavební komorou se přitom pohybujeme v hloubce 17 metrů," upozorňuje Jan Prokeš. Nejprve musejí specialisté z dceřinné společnosti Metrostavu dát dohromady ochrannou konstrukci, ze které se pak vyčerpá voda a stavbaři pak pracují jako v umělé jeskyni, která je ale otevřená směrem nahoru. Ochranná jímka je ale často složitějším úkonem, než samotné následné stavební a jiné práce.

Zimní vyhřívání

K zajímavostem stavby patřilo to, že betonáž proběhla v zimních měsících, a proto si vyžádala speciální opatření včetně vyhřívání dotčených prostor. V březnu 2021 následovalo osazení horních vrat prohloubené komory. Zároveň probíhaly bourací, montážní a betonářské práce na prvním poli bezpečnostního přelivu. Z důvodu zahájení plavební sezóny 2021 byly dle plánu práce na plavební komoře pozastaveny a pokračovaly jen na bezpečnostním přelivu. V létě stavbaři namontovali a zprovoznili uzávěr prvního pole bezpečnostního přelivu. V současné době probíhají montážní práce vrat dolní části plavební komory a druhého segmentového uzávěru.

Vodní dílo Hněvkovice vzniklo v 80. letech 20. století čistě pro potřeby jaderné elektrárny Temelín jako zásobárna chladicí vody. Dnes tvoří společně s vodním dílem Kořensko dva nejnovější stupně Vltavské kaskády. Součástí vodního díla je betonová hráz, plavební komora a vodní elektrárna. Investorem rekonstrukce je státní podnik Povodí Vltavy. Projekt spolufinancuje Ministerstvo zemědělství prostřednictvím dotačního programu Prevence před povodněmi IV.