Navíc se všechny zdravotní pojišťovny zavázaly, že od takového náboru pojištěnců upustí.

„Minulý týden ale oslovovali lidi Na Sadech, nabízeli jim benefity, pokud se nechají přeregistrovat k Vojenské zdravotní pojišťovně a ostatní pojišťovny pomlouvají. O Všeobecné zdravotní pojišťovně třeba tvrdí, že bude končit,“ líčí vlastní zážitek regionální mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktor Lavička. O vyjádření, jak je možné, že náboráři i přes zákaz pochůzkového prodeje a slib pojišťoven lidi na ulicích stále oslovují, Deník požádal i Vojenskou zdravotní pojišťovnu. Její zástupci ale na dotaz nereagovali.

Lidé, kteří naléhání agenturních pracovníků podlehnou, mohou přitom víc ztratit než získat. „Nabízené příspěvky nemusí být tak lukrativní, jak prodejce tvrdí. Na ulici ale hlavně nezjistíte, jestli s danou pojišťovnou mají smlouvu praktičtí i odborní lékaři, které potřebujete, problém může nastat třeba 
i v případě, že budete potřebovat laboratorní vyšetření. Rizikem je i předání osobních údajů takovým náborářům,“ upozorňuje Viktor Lavička na možné potíže s tím, že přechod k jiné pojišťovně by si měl člověk dobře rozmyslet. Pokud už přeregistrační lístek podepíše, může svůj krok vzít zpět až po roce.

Snadným cílem jsou starší lidé a maminky

Prodejce: Kdo se zamyslí, nabídku odmítne

Záměrně si vybírají snadné oběti, dobře se přesvědčují třeba maminky malých dětí. Mají propracovanou strategii, jak s oslovenými lidmi jednat. Tak líčí postupy agenturních pracovníků, kteří nabízejí změnu zdravotní pojišťovny, paní Jana.

Na vysoké škole si při hledání brigády na několik dní zkusila takovou práci a dobře tedy ví, co vše se za podobnými nabídkami skrývá. „Nás nikdy nenaváděli ke lžím, ale úplnou pravdu prodejci také neříkali. Kdo z oslovených lidí se pořádně zamyslí, nabídku odmítne. Zjistí totiž, že způsob, jak získat vylíčené výhody, není tak jednoduchý, jak se zdá, jsou tam i chytáky," naznačuje mladá žena.

Snaha přesvědčit co nejvíce lidí o opaku je ale v případě pracovníků takových agentur zřejmá. „Za uzavřenou a následně potvrzenou smlouvu dostal prodejce stovku. Ti dobří proto musí ukecat deset až patnáct lidí za den, pokud si chtějí vydělat," vysvětluje.

Jedním z těch, kteří líbivé nabídce nedávno neodolali, je Naďa Králová z Tábora. Mladá dvojice ji přesvědčila, aby podepsala přechod k jiné pojišťovně. Aby měli další duši a tudíž odměnu, nechali ji i zfalšovat podpis jejího zletilého syna.

Ve všední den odpoledne zazvonila u jejího bytu asi třicetiletá žena. „Vybafla to na mě a najednou ze schodů scházel o něco starší muž a už na mě byli dva. Nacpali se mi do bytu, ani se nepředstavili, ani neukázali průkazky," vypráví nám příběh jak vystřižený ze Šmejdů.

Jestli dvojice nezvaných hostů něco uměla, tak podle paní Králové přesvědčovat. Použili totiž silný argument. „Tvrdili mi, že moje VZP krachuje a že stejně u ní nemám žádné výhody, tak ať rychle přejdu k nim jako ostatní lidi v okolí." Dodala, že začali být i drzí a vyhrožovali, že když k nim nepřejde, bude toho hodně litovat. Podepsala. A dokonce i za svého syna.

„Chtěla bych vzkázat hlavně starším lidem, aby nikomu neotvírali a nikoho si nepouštěli do bytu. Tohle co mně, se může stát každému," je přesvědčena.