Miroslav Vaňata už bydlí roky v Roudném hned vedle mostu přes Malši. A v úterý si mohl konečně oddychnout, za jeho okny se totiž od loňského května pohybovaly hlučné bagry, naložené tatrovky a těžké stroje, protože se tu stavěl most zcela nový. A právě v úterý jej zástupci stavebních firem se zástupci Jihočeskoho kraje slavnostně otevřeli pro motoristy.

Dva chodníky

„Nová stavba vypadá pěkně. Ale já jsem zrovna soused od mostu, takže jsem si užil stavebního ruchu až dost. Od bourání starého mostu až po samotnou stavbu. Ale hlavně železný provizorní mostek dělal strašný rámus, když po něm jezdila auta. Opravdu jsme si ten rok užívali,“ pousmál se Vaňata trochu ironicky. „Ale jinak jsme se stavebními firmami hodně věcí konzultovali, probírali jsme to, chodili za mnou, protože tu dělali nový plot a zídku. Sice jsme problémy nějaké měly, ale daly se řešit. Větší potíže jsme určitě neměli,“ pochválil si Vaňata stavaře.

Nový most je o dost větší, než jeho předchůdce z konce 19. století. Jeho nosnou konstrukci tvoří dvojice modrých ocelových oblouků se síťovými závěsy a mostovka je zhotovena z předpjatého betonu. A oba železobetonové pilíře na březích řeky jsou obloženy kemenem. Jednak kvůli vzhledu a jednak kamenné obklady slouží jako ochrana pilířů proti naplaveninám.

Nový roudenský most má také dostatečnou výšku nad hladinou řeky, takže bez problémů odolá stoleté vodě. Další novinkou oproti starému mostu jsou dva chodníky, které předchůdce neměl.

„Je dobře, že nový most má chodníky. Pamatuji si, že se na starém chodilo po silnici a ještě úzké silnici, což bylo dost nebezpečné. Teď je rozhodně dobré, že se dá most přejít po chodníku. A určitě je nový most hezčí a modernější než starý,“ shrnula před slavnostním zprovozněním stavby Michala Nová z Roudného.

Celá stavba stála více než 93 milionů korun. Většinu peněz získal Jihočeský kraj z evropských dotačních fondů. Samotný kraj pak doplatil okolo sedmi milionů.

O stavbě jsme si popovídali se starostou Roudného Gustavem Hadem

Máte zde nový most, ale nemáte teď trochu obavy, že si do Roudného najde cestu těžká kamionová doprava?
Je to pravda. Starý most měl určitou nosnost, ale nový most je dimenzován na větší. Takže určité obavy máme, aby sem nezačala jezdit kamionová a těžší doprava.
Na druhou stranu se trošku uklidňujeme tím, že kamiony pak nemají kam jezdit. Nad námi je jen Vidov či odbočka na Hodějovice, takže snad kamiony nebude lákat jezdit přes Roudné, protože v obci je stará zástavba a komunikace tu není tak široká.

Přemýšleli jste například ve spolupráci s dopravní policií, že byste na most dali omezující značení?
Jedna věc bude určitě omezení nosnosti a druhá věc je ta, že v této chvíli se provoz na novém mostě asi více rozjede, takže chceme most osadit radary. Z vlastní zkušenosti vím, že když projíždím obcí a pořád nemohu mít oči na displeji tachometru a pak se proti vám rozsvítí obrazovka a ukáže, že jedete padesát pět kilometrů v hodině, tak auto zpomalím. Chceme tedy, aby lidé rychlost v obci skutečně dodržovali a nejezdili nám tu rychle.
To jde ale o bezpečnost, ale s váhou se budeme muset trošku poradit. Nejprve však uvidíme, co se bude dít s kamiony, pak bychom zakročili.

Před více než rokem, když se starý most pro dopravu zavíral, tak jste říkali, že by obec ráda na nový most napojila obecní protipovodňová opatření. Platí to stále?
Ano, to stále platí. Na podzim bychom měli mít hotové stavební povolení na stavbu protipovodňové hrázky, která bude navazovat na tělo mostu po levé straně. A za řekou za bývalým fotbalovým hřištěm se bude tošit směrem k obci a hráz by měla být připravena i na stoletou vodu, takže se voda nedostane do obce přímo jejím středem.
Plány jsou tedy takové, že voda se po výstavbě hrázky rozlije do okolních polí napravo od řeky. Ale ani z levé strany by se voda do obce dostat neměla.
Budeme však asi muset řešit větší problém, sice na velkou vodu budeme takto připraveni, ale na přívalové deště ne. Kvůli kanalizaci. Tu bychom chtěli vyřešit ještě dříve.

Když jsem při poslední velké vodě na přelomu června a července mluvil s místními, tak ti si stavbu mostu celkem pochvalovali. Prý, že se kvůli stavbě u koryta řeky voda tolik nehrnula směrem k obci, jako tomu bývávalo dřív. Co vy na to?
Ve skutečnosti je průtočnost teď pod mostem větší i koryto je zvětšené, ale samozřejmě třetí povodňový stupeň, který u nás hrozil v nás spíše vyvolával obavy o budoucnost provizorního mostku. Ten je totiž na pískovém náspu a na betonových pilířích, takže kdyby most pilíře voda podemlela, tak by klidně mohlo dojít k nějaké havárii. O to v Roudném šlo především, ale jinak co se týkalo nového mostu, tak vše bylo v pořádku. I třetí stupeň bychom měli s protipovodňovými opatřeními zvládnout.