Náš Deník udělal na svém facebooku anketu na téma, jak čtenáři hodnotí funkčnost budějovických kruhových objezdů a který je podle nich nejzbytečnější. V diskusi s velkým náskokem vyhrál ten nový mezi Nemanicemi a Borkem.

Třeba čtenář Pavel Fajtl z Budějovic se domnívá, že objezd je zbytečný proto, že o pár metrů dál stojí další. „Tento kruhový objezd hodnotím jako zrůdnost nejtvrdšího zrna a rád podepíšu petici za jeho zrušení," dodává další čtenář Petr Holba z Vidova. Výhrady má i krajský koordinátor BESIP a dlouholetý učitel autoškoly Václav Kovář, jehož jsme oslovili se žádostí o připomenutí základních pravidel jízdy na kruhových objezdech a vysvětlení problémů, které mohou řidiče v Budějovicích potkat. Nový objezd na Borku podle něj zpomaluje provoz na silnici první třídy, což má obecně za následek vliv na zhoršování prostředí kvůli zvýšené koncentraci výfukových zplodin. Je tu ale i podstatnější riziko. „Takové stavební uspořádání může vyvolávat agresivitu u řidičů, jimž náhlé zpomalení vadí. Je to umocněné i tím, že se zde momentálně neprovádí výstavba dalších příjezdů, což vyvolává pocit zbytečnosti," upozorňuje Václav Kovář.

Problémy? U Globusu vjezd, na Okružní výjezd, na Borku agresivita

V obecné rovině platí, že kruhový objezd je hlavní pozemní komunikací. Přijíždějící řidiči proto musejí vždy dát přednost těm, kteří už na objezdu jsou. Značka „Dej přednost v jízdě" platí pouze pro najetí, pohyb vozidla na objezdu samém neřídí.

Pokud přejíždíte mezi jednotlivými pruhy, dáváte přednost těm, kteří tudy v daný okamžik projíždějí. Stejně jako při jakémkoliv jiném přejíždění z pruhu do pruhu. Znalost tohoto pravidla se vám může hodit třeba na kruhovém objezdu u Globusu. Řidiči ve směru od Hluboké se někdy mylně domnívají, že musejí na objezdu dávat přednost těm, kteří jedou od města v levém jízdním pruhu a před odbočením k nákupnímu centru odbočují do pravého.

„Opak je pravdou. A to i přesto, že řidiči ve směru od Hluboké mají 15 až 20 metrů před odbočováním značku dej přednost v jízdě. Ta však platí pouze pro najetí na objezd," vysvětluje dopravní expert Václav Kovář. Další výhrady mají čtenáři k novému objezdu u Kauflandu. Například Petr Toman z Trhových Svinů je toho názoru, že by zde stačily semafory. „Jestli tam někdo viděl, jak to projíždí kamion, tak mi dá jistě za pravdu. Objezd je malý, pro kamiony až nebezpečný," soudí. Podobné připomínky má i Ladislav Mlsek z Týna nad Vltavou. „Moc jsem nepochopil kruháč u výjezdu z Kauflandu, byl jsem tam dvakrát a pokaždé absolutně vše zacpané," popsal čtenář.