Netrpělivě sledují oblohu, kdy už kapky přestanou padat. Čím delší a silnější je déšť, tím je větší nebezpečí, že se do jejich garáží znovu valí voda z Dobrovodské stoky.

Své o tom ví například Radek Plecer, majitel jedné z garáží mezi Nádražní a Jírovcovou ulicí na Pražském předměstí. „Při každé větší průtrži nás to spláchne. Teď jsou to snad každé dva týdny," stěžuje si Radek Plecer. Zkusil požádat o pomoc město, ale na radnici  ho odkázali na Povodí Vltavy, které je správcem toku. To se ale podle majitele garáže o problém příliš nezajímá. Přitom Radek Plecer vzpomíná na to, že právě město po povodních všem slibovalo, že se o vodní toky postará. „Teď to bude deset let a tady se rozhodně nikdo nestará," pokračuje Plecer.

Stěžují si i další majitelé zdejších garáží. Plná kolečka bahna a odpadu ze septiků, které zůstaly po povodních, odvážel letos už několikrát od svých vrat Jaroslav Boháč. „Trápí nás to tam hrozně," říká Jaroslav Boháč na adresu přívalů vod. Odezva odpovědných institucí na žádosti o nápravu je podle něj nulová a pomohla by i jednoduchá opatření. „Pár for makadamu na zvýšení břehu by k ochránění garáží určitě stačilo," naznačuje Boháč.

Majitelé garáží upozorňují i na zanesené koryto stoky. Podle Martina Kaisera, úsekového technika Povodí Vltavy se čištění toku provádělo v letech 2003 a 2007. Další úpravy byly v roce 2009. Ale hlavní problém je podle Kaisera v příliš malém mostu na Pražské ulici.

„Bohužel problém vyplavování garáží nespočívá v nedostatečné údržbě koryta, ale především v málo kapacitním mostu na Pražské ulici," říká Martin Kaiser k problému majitelů garáží na Pražském předměstí. Most vodu zadržuje a spolu s náspem vozovky tvoří vlastně hráz, která brání průtoku. Přívaly se pak hrnou do garáží a na zahrady podél stoky.

Technik povodí také dodává, že garáže se už v době své výstavby nacházely v území ohroženém velkými vodami. Jenže majitelé objektů upozorňují, že situace se rok od roku zhoršuje, podle některých názorů i kvůli neustávající výstavbě a přibývání dalších zpevněných ploch v okolí stoky. Jen v červnu a červenci se letos část problematického areálu ocitla pod vodou už několikrát. Skutečností také je, že už letmý pohled do koryta ukáže letité nánosy bahna a bující trávy a rákosí. Možná, že jde o centimetry kapacity, jsou to ale centimetry, které rozhodují o tom, jestli se voda bude valit ven ze břehů.

Stížnosti se týkají i ČEVAKU, jestli dostatečně čistí kanálové vpusti. Mluvčí firmy Jitka Kramářová ale nedostatečnou péči o vpusti odmítá a upozorňuje i na mimořádný objem srážek. „V průběhu posledních týdnů  byla českobudějovická aglomerace postižena několika přívalovými dešti, jejichž intenzita vysoce překračovala projektované kapacity kanalizačních potrubí," uvedla vedoucí útvaru marketingu a komunikace ČEVAKu Jitka Kramářová a dodala, že v lokalitě se vpusti pravidelně čistí.

O problematické mosty se u garáží dělí několik majitelů. Most přes Dobrovodskou stoku na Pražské ulici je silnicí první třídy a spadá tak pod správu Ředitelství silnic a dálnic, most na Strakonické patří Jihočeskému kraji.

Jihočeský kraj ale žádný zásah nechystá. „Občas se stává, že je třeba, laicky řečeno, zvětšit díru, kterou protéká voda. Takové práce se dělávají. Podle mých informací nás ale na tento konkrétní problém zatím nikdo neupozornil," uvedl šéf Odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje Jiří Klása. Reálnou nadějí je tedy pro nešťastné majitele jen případná dotace z programu ministerstva zemědělství. „Pro vyřešení problému byly vypracovány studie přeložky koryta za Nádražní ulici a zkapacitnění mostu na Pražské," říká Martin Kaiser z Povodí Vltavy. Příslušný program protipovodňových opatření by měl být ale vyhlášen až v roce 2013.  (luk, tad, win)