Produkce odpadu v jarních měsících pandemie vzrostla. V Českých Budějovicích tomu bylo průměrně o více než 25 procent komunálního odpadu a pod 20 procent u tříděného papíru a plastu. Na produkci se promítly nejen obavy z koronaviru, ale i způsob nakupování v té době. To, jak se změnil, pocítili i mnohé bezobalové obchody. Když jeden takový letos na podzim otevírala v Českých Budějovicích Nikola Kojanová, neměla o přicházející pandemii tušení.

Zachránily je sazeničky

„Do poloviny letošního března nám tržby stouply přibližně o 15-20 procent. Lidé u nás nicméně nedělali zběsilé nákupy jako ve velkých supermarketech, kde byly v mžiku vykoupené základní potraviny. V průběhu karantény značně klesla poptávka po našem klasickém zboží,“ uvedla mladá majitelka bezobalového obchodu Trvalé Pytliště.

Díky tomu, že se v té době nekonaly farmářské trhy, našli si do jejího obchodu cestu noví zákazníci. „Přišli si pro sazeničky. Měli jsme v nabídce sazenice bylinek, zeleniny i květin. Pokud bychom zůstali u naší stálé nabídky potravin a drogerie, měli bychom pravděpodobně problémy s udržením samotného Pytliště,“ dodala Nikola Kojanová.

Panická opatrnost

Hygienická nařízení spojená s minimalizováním kontaktu s produkty přiměla mnohé prodejce balit i jinak volně ležící produkty. Supermarkety běžně nabízely balení rohlíků v igelitovém sáčku, který přichystali pro zákazníky přímo zaměstnanci. Ačkoli webové stránky Státní zemědělské a potravinové inspekce přímo nezakazovaly, aby zákazníci obchodů nakupovali do vlastních donesených obalů, jejich používání nebylo doporučeno.

Podle manažerky komunikace neziskové organizace Bezobalu Anny Veselovské přibyl odpad hlavně kvůli vlastní iniciativě prodejců. „Většina praktik, které šetří odpad, je a byla možná provozovat bez omezení. Pouze tendence nepřijímat znovupoužitelné kelímky a krabičky na nápoje a jídlo, nebo dokonce nenalévat ani do skla, nýbrž do jednorázového plastu, byla taková ochromující a panická,“ okomentovala.

Více brali dezinfekci

Plnící stanice, ze kterých si zákazníci mohou ve vlastních nádobách odnést čistící a prací prostředky, fungovaly v době jarní koronakrize bez omezení i v drogeriích dm. V Českých Budějovicích je začala jedna z prodejen nabízet od začátku letošního února. Ta zákazníky informovala o bezpečném nákupu pouze pomocí letáků.

„V druhé polovině března 2020 došlo k poklesu odprodejů sortimentu plnicích stanic. Zákazníci v této době nakupovali především antibakteriální a dezinfekční prostředky, dětskou výživu, pleny a jiné potřeby pro domácnost,“ doplnil manažer komunikace dm Jiří Peroutka.

Radši autem do supermarketu

Obavy zákazníků z toho, že by bezobalový prodej byl méně hygienický, však za poklesem tržeb nevězely. Hlavním důvodem byl podle majitelů obchodů spíše fakt, že lidé upřednostnili supermarkety, ve kterých nakoupili ve velkém. „Nezaznamenali jsme nedůvěru zákazníků spojenou s rizikem nákazy. Ani nebyl důvod. Zaznamenali jsme spíše snahu omezit cestování veřejnou dopravou a vyhnout se pobytu ve veřejných prostorách, což mělo veliký dopad na návštěvnost,“ vysvětlila Anna Veselovská z neziskové organizace Bezobalu.

Aby před zbytečným pohybem mimo domov zákazníky uchránila, nabízela Nikola Kojanová v době koronakrize rozvoz nákupu až domů. „Zájem byl ale minimální. Více lidé využili možnosti objednat si zboží do papírových pytlíků, které jsme pro tuto dobu pořídili. Pytlíky si poté v obchodě jen vyzvedli a zaplatili, zdržovali se uvnitř tedy co nejméně,“ dodala mladá majitelka bezobalového obchodu. Podle ní se tržby po skončení jarní vlny koronaviru pozvolna zvedají. „Doufejme, že i nadále budou,“ uzavřela.