Taková počisťovací brigáda tu prý ještě nebyla, uvedl. „Více než 500 dobrovolných pomocníků nakládalo v ulicích Steyru do plastových pytlů odpad odhozený občany,“ sdělil list s tím, že tento jarní úklid byl nejmasovější akcí pro životní prostředí v Horních Rakousích.

Město bylo rozděleno na sektory, které si pak brigádníci rozdělili. „Přes 300 lidí nám ohlásily spolky. K tomu přišlo mnoho rodin,“ říká v deníku Ulrike Schüllerová z odboru životního prostředí. Například klub alpinistů vyslal mladé na úklid svahů Schlossbergu, kluby potápěčů čistily Enns a řeku Steyr. Vynecháno prý bylo jediné místo, které před sběrači hlídala uprostřed plechovek a láhví agresivní labuť. „Nasbírané věci představují produkci odpadu manželského páru za celý rok,“ bilancuje list.

Rozloučení s chirurgem

"Jedenáct minut před pádem mi poslal z kokpitu poslední SMS,“ řekla v lineckém deníku OÖN Anna Danišová, manželka chirurga Jana Daniše, který v pátek zahynul při pilotování malého letadla u Eidenbergu v Horních Rakousích (Deník informoval). „Po přistání mi vždycky poslal další zprávu. Tentokrát jsem čekala marně,“ říká vdova, která pracuje jako dětská lékařka ve Vöcklabrucku. Uvedla, že manžel letěl z Welsu do Hradce Králové k operaci, kterou chtěl sledovat kvůli svému dalšímu profesnímu růstu.

K uvažované technické závadě na letounu Anna Danišová řekla, že manžel byl technicky zdatný, v motorech se vyznal. Byl nadšeným hobby pilotem. S Eurostarem létal na kongresy nebo přednášky, aby neztrácel čas jinou dopravou. „Pro své pacienty byl dosažitelný ve dne v noci,“ říká o něm v OÖN Wolfgang Wayand, primář chirurgie linecké všeobecné nemocnice, kde Daniš pět let pracoval jako vrchní lékař.

S manželkou se seznámili na klinice v Bratislavě a v únoru oslavili 30 let společného života. „Jan pocházel ze známé lékařské rodiny v Lučenci, byl druhý nejmladší ze šesti dětí, z nichž všichni se stali lékaři,“ uvedla Anna Danišová. Studoval v Košicích, působil na univerzitní klinice v Bratislavě, habilitoval na univerzitě v Kolíně nad Rýnem. Osm let byl vrchním lékařem v rakouském Hainburgu, pak v Linci. Na čas se vrátil do Hainburgu jako primář a od roku 2008 působil v zemské nemocnici ve Steyru. Jako chirurg měl mezinárodní pověst, měl patent na stent, výztuž z jemných kovových drátků, k ošetřování vnitřních krvácení. V pondělí bude mít pohřeb v Bratislavě.

Boy´s day

Ve čtvrtek 22. dubna budou mít také hornorakouští žáci svůj „Boys' Day“ , Den chlapců. Podobně jako mají dívky „Girls' Day“ k seznamování se s technickými obory, kluci si o svém „Dnu“ mohou ochutnat sociální práci a eventuálně se pak rozhodnout pro tyto obory.

„V Horních Rakousích ve čtvrtek navštíví 630 žáků dvaatřiceti škol některá z pečovatelských nebo vzdělávacích zařízení. Je to pro ně šance udělat si obrázek o povoláních, o nichž toho moc nevědí,“ řekl v deníku OÖN zástupce zemského hejtmana Franz Hiesl.

Zpomalme!

Omezení rychlosti na silnicích II. třídy na 80 km/h by zabránilo sedmnácti procentům smrtelných nehod. Vyplývá to z aktuální studie vídeňského institutu dopravy. „Ušetřeno by bylo asi osmdesát mrtvých a 400 těžce zraněných,“ říká v OÖN Wolfgang Berger z tohoto istitutu. Kolem 70 procent usmrcených například v Horních Rakousích totiž přišlo o život právě na silnicích II. třídy. K 8,5 procenta nehod došlo při předjíždění.

Horní Rakousy jsou v tomto ohledu druhé nejhorší za Solnohradskem, připomíná list. Na opačném pólu je Vorarlbersko, kde na zemských silnicích umírá při haváriích o třetinu méně lidí. „Důvod? už léta tady platí téměř na všech silnicích osmdesátka,“ uvádějí OÖN. Dopravní experti vyvracejí nejobvyklejší argument ztráty času. „Ten na ujetý kilometr představuje průměrně 7,3 sekundy,“ říká Berger. To jsou zhruba tři minuty na 25 kilometrů. Tempo 80 by navíc snížilo emise a spotřebu pohonných hmot o 4,5 procenta.