S kontrolami začala Česká obchodní inspekce (ČOI) podle ředitele odboru kontroly ČOI pro kraje Jihočeský a Vysočina Karla Havlíčka těsně po svátcích. A neskončí dříve než s posledními lednovými dny.

„Za několik minulých let se poskytování slev spotřebitelům zásadním způsobem zlepšilo," zhodnotil výsledky kontrolní činnosti inspektorů Karel Havlíček. „Myslím, že jsme si s prodejci už vzájemně vysvětlili, jak mají slevu na zboží poskytovat. Také zákazníci mají větší povědomí o tom, jak na nabízené akční slevy reagovat," doplnil Karel Havlíček s tím, že žádné závažné provinění ze strany obchodníků kontroloři na Českobudějovicku nezaznamenali.

Pouze v jednom případě byli svědky kuriózního případu, při němž ale nebyl důvod prodejce pokutovat. „Součástí kontrolního nákupu bylo i několik výrobků, které nebyly označeny žádnou slevou. Pokladní systém ale tyto produkty naúčtoval mnohem levněji, než kolik měl nákup podle cenovek skutečně stát," popsal Karel Havlíček.

Podle něj platí při nabízení zlevněného zboží jedna hlavní zásada – zákazníci by měli dostat jasnou informaci o konečné ceně zlevněného zboží, aniž by ji museli zjišťovat 
u prodavačů. „Nestačí tedy zboží označit původní cenou 
a k ní připsat třeba jen procentuální výši slevy," upřesnil Karel Havlíček.

Zákazníci by si také měli uvědomit, že sleva nemusí být vždy slevou. „Výrobek můžu v jednom obchodě koupit třeba za 5000 korun s dobrým pocitem, že jsem na něj dostal padesátiprocentní slevu. Ale v jiném obchodě může být ta samá věc třeba za 1500 bez slevy. Takové chování prodejci žádný předpis nezakazuje," upozornil Karel Havlíček.