Obchodníci v centru města bojují s konkurencí i nedostatkem zákazníků. Úspěch jim naopak zajišťují zákazníci stálí či dostatečně zvučné jméno podniku, které oslovuje budějčáky již nějakou dobu. Někteří prodejci těží i ze zájmu turistů, ti ostatní ale mohou mít problémy s udržením se.

Stálé klientele se těší například prodejna klobouků poblíž centra,do které lidé chodí již přes tři roky. Podle prodavačky Petry Lacuškové navštěvují obchod relativně podobní zájemci, kteří klobouky vyhledávají. Konkurence s tímto zbožím navíc mnoho není, tudíž má firma o zákazníky postaráno.

Postavení obchodníků přibližuje i Jitka Divišová, která poblíž centra provozuje květinářství. „Je to vždycky o konkurenci. Mne třeba nejvíc drtí supermarkety,“ přiznává Jitka Divišová, a vysvětluje, že je na vině především cena. Lidé podle ní hledí primárně na peníze, v tomhle ohledu ale drobní prodejci nemohou mnohdy velkoobchodům konkurovat. „Je to i otázka kvality. Jen někteří zákazníci chápou, proč věci v kamenných obchodech stojí kolik stojí,“ komentuje provozní s tím, že zájemci musí pochopit práci obchodníků.

UDRŽET SI HISTORII

Situace podnikatelů v centru je navíc oproti jiným částem města výrazně jiná. Náměstí a jeho okolí je vázané specifickým, historickým vzhledem, který se alespoň někteří prodejci snaží dodržovat. Tím jdou naproti požadavkům místních i turistů.

Podle Fridricha Mayera původem z Rakouska svědčí městskému středu kavárny a historické domky, obchodů a moderních výloh by ale mělo být méně. „Máte tu krásnou, historickou architekturu, kterou je škoda narušovat. A to i výlohami a nevkusnými obchody,“ zhodnotil. Kavárničky podle něj mají význam, obchody s oblečením ale naopak nedávají v historickém podloubí smysl.

POHLED MĚSTA

Prosperující obchodníci jsou ale výhodní pro samotné město. Podle předsedy komise pro architekturu Miroslava Vodáka je prospěšné mít v centru jak atrakce a služby pro turisty, tak i občanskou vybavenost pro místní. „Obchody náměstí nenarušují, naopak je fajn tam mít mix obchodů a kaváren a restaurací,“ uznává Mirosla Vodák.

Zároveň ale taktéž upozorňuje na sílící konkurenci, a to nejen ze strany řetězců, ale i internetových obchodů. Kvůli těm je pro prodejce čím dál tím náročnější udržet se, a do nových prostor se tudíž ani tolik nehrnou.