Nekonečná kolona vozidel projíždí středem Dasného. Osobní auta, dodávky, náklaďáky, jeden za druhým a v protisměru není situace o nic lepší. Když se objeví mezera, je to výzva pro chodce, třeba maminky s dětmi ze školky: „Teď!“ Chvilku klidu je třeba rychle využít, protože za pár vteřin se objeví další kolona.

Obyvatelům Dasného není co závidět. V obci je osvětlený přechod i s výstražnými světly, ale i redaktor Deníku byl svědkem situace, kdy autobus zastavil na zastávce a kamion skoro v protisměru přefrčel kolem, aniž by měl přehled, jestli se náhodou někdo z chodníku nevydal po přechodu na druhou stranu. O chvíli později ale jiný řidič disciplinovaně pustil maminku s děckem. Nejhorší je samozřejmě situace v dopravních špičkách. V nedalekých Češnovicích není situace o nic lepší.

Přímo středem Češnovic a Dasného dnes prochází silnice I/20, která spojuje České Budějovice a Písek.
Ředitelství silnic a dálnic začalo hledat stavitele obchvatu Dasného

Vše má změnit nový obchvat obou zmíněných vesnic. Jak už v minulosti zdůraznili starostka Dasného Ludmila Kahounová i starosta Pištína, pod který patří Češnovice, Jaroslav Havel, pro bezpečnost obyvatel obou obcí i pro dopravu bude obchvat velkým přínosem. Dasný a Češnovice jsou spolu se Selibovem jediné dvě vesnice na trase České Budějovice - Písek, kudy ještě prochází silnice I/20 a není vedena obchvatem mimo obydlené území.

Nabídek bylo šest

Stavba obchvatu už je tentokrát skutečně na dohled. Podle Adama Kolouška z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic už je ve finiši výběrové řízení. Už se ví, kdo podal nejvýhodnější nabídku. Bylo to sdružení společností MI Roads, Doprastav a M – SILNICE s nabídkovou cenou 1 257 455 594 Kč bez DPH (s DPH to činí 1 521 521 269 Kč).

Nabídek přišlo celkem šest, poměrně vyrovnaných, ta nejdražší byla na částku 1 611 260 201 Kč včetně DPH. Čeká se na potvrzení vítěze, uplynutí zákonných lhůt pro možná odvolání a podpis smlouvy. Ve výběrovém řízení je výsledná cena výrazně nižší než předpoklad ŘSD, který byl zhruba 1,8 miliardy korun.

Nová komunikace bude dlouhá přibližně osm kilometrů. Od Českých Budějovic povede jako čtyřpruh po Češnovice až k nové mimoúrovňové křižovatce, kde se bude odbočovat na Netolice a Prachatice. Dál potom k Pištínu povede obchvat jako dvoupruh. Úpravy čekají také na mimoúrovňovou křižovatku u Bavorovic.

Přímo středem Češnovic a Dasného dnes prochází silnice I/20, která spojuje České Budějovice a Písek. Na snímku vizualizace budoucí podoby křižovatky u Bavorovic.
Obchvat vyžene z Dasného a Češnovic tisíce aut. Stavba by mohla začít příští rok

„Zahájení prací je i nadále plánované na druhou polovinu roku,“ říká Adam Koloušek a připojuje, že silnice I/20 je liniovou stavbou dopravní infrastruktury včetně všech souvisejících konstrukcí, protihlukových opatření, doprovodné zeleně nebo přeložek inženýrských sítí. Chystají se také přeložky a rozšiřování silnic, místních komunikací nebo polních cest. Stavba by měla být hotova v roce 2027.

Přípravné práce začaly už vloni v dubnu, ale pak se ukázalo, že v rozpočtu ŘSD nebylo dost peněz, takže zahájení samotné stavby obchvatu bylo snad už naposledy odloženo. Stavba by měla být hotova v roce 2027 a je součástí velké modernizace celé trasy z Českých Budějovic do Písku, kde se například chystá i velká přestavba křižovatky u Protivína a mostu přes železnici v Protivíně.

Práce v okolí Dasného a Češnovic, které už jsou nyní vidět v terénu, souvisí s připravovanou stavbou přeložky silnice I/20. Předmětem této zakázky je zhotovení dvou konsolidačních násypů v místě přechodových oblastí mostních objektů, které budou součástí plánovaného obchvatu obou obcí.