Téměř hotový už je obchvat Žáru na Českobudějovicku. Nový asfalt už je položený na celé zhruba dva kilometry dlouhé silnici. Zbývá jen dokončit napojení na silnici do Olešnice. Zatím je v provizorním provozu polovina obchvatu od silnice na Olešnici po konec hráze Žárského rybníku. Žárem se ještě projíždí po staré silnici.

Právě průjezd obcí se dvěma ostrými zatáčkami a pak komunikace vedená po úzké hrázi byly postrachem řidičů. Ale nepříjemné chvíle zde celé roky zažívali i chodci nebo cyklisté. Proto Jihočeský kraj zahájil vloni v březnu stavbu obchvatu.

Pozor na navigaci

V současnosti musejí řidiči dávat pozor hlavně na to, kam je vede navigace a co říkají dopravní značky. U napojení na konci hráze už je totiž snesena stará vozovka a jezdí se po nové trase, zároveň je zde ale provizorní komunikace, která se využívala při stavbě.

V souvislosti se stavbou obchvatu Žáru jihočeský hejtman Martin Kuba už dříve pro Deník konstatoval, že absence obchvatů trápí jihočeské obce a nynější koalice v čele kraje se chce budování obchvatů věnovat. Zhotovitelem obchvatu Žáru je společnost EUROVIA CS.

Samotný obchvat Žáru bude ve směru od Českých Budějovic a Trhových Svinů začínat ještě několik set metrů před obcí, kterou budou řidiči objíždět od severu. Přinese větší bezpečnost obyvatelům obce i silničnímu provozu. Díky tomu, že na hrázi prakticky ustane provoz, se podle starosty Žáru Přemysla Tupého podaří zachránit i známou dubovou alej.

Na řadě jsou Trhové Sviny

Jihočeský kraj už udělal důležitý krok také k dalšímu vylepšení vytížené silnice II/156, která míří z Českých Budějovic na Nové Hrady a dále na rakouská města Weitra a Zwettl. Získal nedávno územní rozhodnutí pro severní obchvat Trhových Svinů.

Obchvat by se měl stavět v letech 2026 a 2027, přičemž bude rozdělen na tři částI. První úsek propojí severně od města stávající silnici II/156 se silnicí II/157 na Dvorce. Pak se využije současná trasa silnice II/157 a další nový úsek ještě vznikne také východně od města mezi rybníky Brigádník a Velký rybník.

Celkem bude obchvat měřit 3,5 kilometru. Předpokládaná cena je 440 milionů korun. Cílem je především zbavit město tranzitní dopravy, která dnes proudí zúženou Trocnovskou ulicí přes Žižkovo náměstí. A s náklady už předběžně počítá dlouhodobý rozpočtový výhled kraje.

Nová křižovatka u Nových Hradů

Na trase z Českých Budějovic do Nových Hradů už dostává novou podobu křižovatka u pohraničního města. Problematickou křižovatku s prudkou zatáčkou na příjezdu do Nových Hradů nahradí kruhový objezd. Práce začaly letos v dubnu. Dodavatelem je firma Colas. Hotovo má být příští rok v červnu. Stavba, jejíž součástí je i oprava průtahu městem, si ale vyžádá daň v podobě postupných a často velkých omezení provozu.

Na trase České Budějovice - Nové Hrady už byl například v roce 2021 uveden do zkušebního provozu obchvat Strážkovic, který stál necelých 120 milionů korun.