Dálniční obchvat Budějovic je podle ministra dopravy Víta Bárty „priorita priorit“ mezi dopravními stavbami v Jihočeském kraji. Jak se ale včera vyjádřil, jeho předpokládaná cena se musí výrazně snížit.

„Obchvat Českých Budějovic chápeme jako stavbu, která je velmi drahá. Pokud ji máme v rámci napjatého rozpočtu obhájit ve fondu dopravní infrastruktury musíme společně napnout síly, abychom hledali levnější řešení,“ uvedl Bárta.

Ministr se s jihočeským hejtmanem Jiřím Zimolou a zástupci města shodl na tom, že úsek dálnice kolem Českých Budějovic by měl být hotov dříve, než bude k městu přivedena dálnice od Tábora.

Budějovická radnice to vítá. „Dálnice D3 má plnit v Budějovicích funkci obchvatu, tak se k tomu musí přistupovat,“ řekl Deníku náměstek primátora František Jelen. Doplnil, že pro město by bylo špatné, aby dálnice končila u Borku a doprava se valila městem. Za důležité považuje, aby komunikace nabídla autům cestu až k Boršovu či Krasejovce.

Jelen souhlasí i s tím, že se budou hledat levnější řešení obchvatu. Jak uvedla ČTK, Bártovi se dnes zdá částka 12 miliard korun za 22 kilometrů dlouhý úsek kolem Budějovic příliš vysoká. Podle Jelena je možné ušetřit v počtu mimoúrovňových křížení.

Termín výstavby obchvatu ale Bárta nezná. „Dnes hovořit o tom, kde budeme stavět, by bylo z mého pohledu neuvážené,“ řekl Bárta, ale ohledně úseku dálnice D3 do Veselí nad Lužnicí přislíbil dokončení v roce 2012 a pokračovat bude i stavba železničního koridoru.

Bárta a hejtman Zimola se včera také shodli na tom, že na blíže neurčenou dobu bude utlumena stavba písecké silnice R4. Ze dvou plánovaných dálnic na jih Čech dostane přednost táborská D3.

Vznikne také pracovní skupina kraje a ministerstva, která bude hledat kritická místa na silnicích první třídy, kde je třeba postavit obchvat obcí. Za kritický označil Zimola podle ČTK například Lišov.