Společně už požádaly o dotaci z evropských fondů. Získané peníze mají přispět na projektovou dokumentaci k silnici Vyšné – Höhenberg. Nová komunikace má přivést automobilovou dopravu na hraniční přechod nedaleko Nových Hradů, ale městu se má vyhnout obchvatem.

„Nejde to bez kruhového objezdu u benzínky. To bude asi náročná stavba,“ naznačil jedno z problematických míst už té současné silnice starosta Nových Hradů Vladimír Hokr.

Kritické Údolí

Připomínku má novohradský starosta k navazující trase. „Já bych doporučil nejprve vyřešit obchvat Údolí u Nových Hradů a pak cestu k hranici,“ dodal Hokr, který si však obecně spolupráci s krajem cení a považuje ji za velmi aktivní. Jihočeský kraj žádá na první část projektové přípravy o dotaci 120 000 EUR, přibližně 2,9 milionu korun. V této částce je ale zahrnuta jak dotace 85 % z evropských fondů, tak státní podpora 5 % a spoluúčast kraje ve výši 10 % z celkových nákladů.

Úřad vlády Dolního Rakouska žádá na svoji část projektu dotaci 850 000 EUR.

Plynulejší doprava

Nová silnice má umožnit plynulejší a hlavně rychlejší dopravu. Ve výhledu má být součástí spojení mezi rakouskou dálnicí A 1 u Sankt Pöltenu a českou dálnicí D 3 u Českých Budějovic. Vytvořil by se tak další důležitý dopravní tah na jihu Čech.

„Současné spojení obou regionů je pro veškerý stávající a v posledních letech výrazně narůstající silniční provoz zcela nedostačující,“ upozornil Jiří Klása, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu. Nové spojení na čáře České Budějovice – Sankt Pölten by mělo nabídnout komunikace v potřebných parametrech podle zákonů obou států.

Město u hranic by nová silnice obešla, ale ztráty turistů se starosta neobává. „Jsem přesvědčen, že turisté, kteří míří do Nových Hradů si město najdou vždycky. Kruhový objezd a obchvat by měly výhodu, že kdo jede dál, mohl by se městu vyhnout,“ řekl Hokr.

Začátek

První muž novohradské radnice si také myslí, že dobré spojení by mohlo přilákat i investice – podnikatelské nebo obchodní, které by přinesly například nová pracovní místa. Město už podle návrhu kraje a firmy ZESA zahájilo změnu územního plánu.

Projekt nyní stojí na úplném začátku, podle Jiřího Klásy bude trvat nejméně několik let než se dostane ke stavebnímu povolení, pokud vše dobře půjde. „Jsou tam desítky, možná i stovky vlastníků,“ poukázal například na nutný výkup pozemků Klása.

O dotaci na zahájení projektové přípravy by se mělo rozhodnout v prvním červencovém týdnu.