Ještě čtyři roky si musí lidé z Českých Budějovic počkat, než se začne stavět obchvat města. Ministerstvo dopravy chce nicméně urychlit výkup pozemků potřebných pro tuto stavbu, jejíž náklady se odhadují na 11 miliard korun. Stavět se bude dva až tři roky.

Pro příští dva roky vyhradili politici na výkup pozemků 700 až 800 milionů korun. „Budeme se snažit, abychom v roce 2015 vydali stavební povolení a pak mohli stavbu zahájit," řekl včera ministr dopravy Pavel Dobeš. Je přesvědčen, že pomůže novela zákona o vyvlastnění, podle které stát mnohem snáz získá pozemky u důležitých staveb.

Obchvat naváže na dálnici D3. Včera se v Táboře jednalo mj. o stavbě úseku na trase Úsilné – Krasejovka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládá, že do konce letošního roku vybere firmu, jež dodá dokumentaci pro stavební povolení. Pak vznikne projekt. „Nyní řešíme otázku, jak sehnat peníze na výkup pozemků," doplnil Josef Pešl, šéf jihočeské pobočky ŘSD.

Za dva roky by mohla podle ministra Dobeše začít stavba úseku mezi Borkem a Bošilcem. Dálnice by pak vedla z Budějovic až k Meznu ve středních Čechách. V roce 2021 by pak na D3 jižně od Českých Budějovic navázala R3, která povede až na hranici 
s Rakouskem. „V tomto roce by měly být česká i rakouská strana připravené na spojení dálniční sítě," podotkl Dobeš.

Již příští rok v červnu začnou dle slibů politiků řidiči jezdit po novém úseku D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Ten má zpoždění. Za příčinu ministr označil problémy 
u křižovatky v Měšicích, kde se před pár měsíci kus silnice utrhl. „Předpokládáme, že cena tohoto úseku bude 12,4 miliardy," uvedl Pešl.

Dálnice D3 nyní změní život především lidem z Plané nad Lužnicí. Její starosta Jiří Šimánek věří, že zmizí zhruba polovina aut a že v přístích letech pak zvelebí centrum města.

ČTĚTE TAKÉ: Dálnice u Borku? Začátek až v listopadu