Zmizela tak jedna z posledních překážek, která dosud bránila splavnění Vltavy z Českých Budějovic až k Orlíku. Zástupce šéfa Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Jan Bukovský řekl, že plavební komoru dosud využívaly pouze pracovní lodě Povodí Vltavy v rámci testování a údržby vodního toku. Teď se proplavily i lodě s turisty nebo policisty.

Jan Bukovský připomněl, že tato plavební komora se začala stavět současně s přehradou Hněvkovice před více než 25 lety, technologií ale byla vybavena až nyní v rámci splavnění Vltavy. „Komora překonává výškový rozdíl hladin kolem 15 metrů, jde tak o druhou nejvyšší plavební komoru v republice," uvedl Jan Bukovský. Dodal, že definitivní tečkou za procesem splavňování řeky bude stavba plavební komory na nedalekém hněvkovickém jezu, kterou dělníci dokončí v prvních měsících příštího roku. 

Plout může každýVltava se k Orlíku otevře větším výletním lodím i motorovým člunům. Ty lze řídit i bez osvědčení vůdce malého plavidla.

Výtah lodě snese o 15 metrů níž

Na premiérové proplouvání lodí obřím výtahem, který srovnává výšku hladiny v hněvkovické přehradě a řece pod ní, se Radka Málková z Písku přijela v závěru září podívat i s rodinou. „Je to technická zajímavost, navíc myslím, že splavnění Vltavy přinese regionu turistické oživení," zmínila Radka Málková.

Společně se synem a manželem přihlížela tomu, jak konvoj lodí vjel do plavební komory, která má délku 45 metrů a šířku šest metrů. Poté, co se za nimi zavřela vrata, začala voda z plavební komory vytékat dvěma malými otvory, což trvalo asi 20 minut. Poklesem vody v obřím výtahu se lodě dostaly zhruba o 15 metrů níže na úroveň hladiny řeky pod přehradou.

Zástupce šéfa Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Jan Bukovský vysvětlil, že lodě mohou plout i opačným směrem. „Princip fungování plavební komory je v tom případě obdobný, jen se komora plní vodou samospádem pomocí bočního kanálu z přehrady," popsal.

V současnosti dělníci dokončují ještě menší plavební komoru na nedalekém jezu Hněvkovice. Celkové náklady na dvě plavební komory mezi přehradou Hněvkovice a Týnem nad Vltavou včetně souvisejících úprav koryta dosahují částky přibližně 450 milionů korun.

Celkem 98 kilometrů dlouhá cesta z Českých Budějovic k Orlíku, kterou lodě urazí přibližně za devět hodin, se pro malé čluny, jachty, hausbóty nebo osobní lodě otevře příští rok. Jedinou překážkou pro větší výletní lodě bude na cestě mezi krajským městem a Orlíkem starý most v Týně nad Vltavou.