„Praxe ukázala, že toto opatření rozhodně mělo smysl, o čemž svědčí i očekávané výsledky. Na druhé straně přineslo větší hlukové zatížení některých ulic. Protože hluk od projíždějících vozidel komplikuje bydlení obyvatel zejména v Hroznové a Kněžské ulici, vydal jsem pokyn k odstranění dopravního značení zamezující průjezd ulicí U Černé věže, který bude realizován během týdne," konstatoval náměstek primátora František Konečný.

Mnozí řidiči to vítají. „Stejně jsem to většinou prokličkoval uličkami v centru, než abych stál co dvacet metrů na semaforu. Možná se některým ulicím od dopravy ulevilo, ale o blok dál bylo o to hůř," krčí rameny Milan Šára z Pražského předměstí.

Jak ale zdůrazňuje František Konečný, radnice se návratem ke starým pořádkům nevzdává snahy omezit počet aut, která centrem jen projíždějí a zkracují si tak cestu. „Neznamená to, že bychom rezignovali, ale chceme najít komplexnější řešení," naznačil.

Hustá doprava v centru nemá lehké řešení

V širším měřítku chce náměstek českobudějovického primátora František Konečný řešit otázku omezení tranzitní dopravy přes centrum města. Tu sice v posledních měsících citelně přibrzdil zákaz průjezdu z ulice U Černé věže na náměstí, ale kvůli stížnostem obyvatel okolních ulic, kudy auta chycená do pasti následně kličkovala, se režim vrací do starých kolejí.

„Existují i další varianty, jak průjezdu aut ze Sadů na Mánesovu ulici zabránit, od příštího roku bychom ale chtěli celý problém řešit trošičku jinak, komplexně. Souvisí s tím i záměr vzniku záchytných parkovišť a navazující dopravy elektrobusy," nastiňuje František Konečný.

Jak podotýká dopravní expert a krajský koordinátor BESIPu Václav Kovář, jednoduchý recept na zmíněný dopravní oříšek ani nejít nelze. „Ostatně to je možné jen u málokteré dopravní situace v Budějovicích. V minulosti se vývoj dopravy ve městě dlouhodobě zanedbával, stále tu chybí řada důležitých komunikací a nyní už nelze jednoduše mávnout kouzelným proutkem," podotýká.

Podle něj je pochopitelné, že řidiči hledají každou myší díru, kterou lze uniknout z přetížených hlavních tahů. Právě ty by ale proto zasluhovaly zásadní pozornost. „Důvodem, proč auta využívají zkratku přes náměstí, jsou ucpané Sady. Vyřešit situaci tady nebude lehké, ale je to velmi důležité. Klíčový je hladký průjezd hlavními komunikacemi, pokud na těchto trasách nebudou zácpy, řidiči nebudou mít potřebu hledat náhradní řešení," je Václav Kovář přesvědčen.