Výročí neštěstí připadá na 8. března. Havárie se stala před 19 lety. U Nažidel sjel ze silnice kvůli nepřiměřené rychlosti přes sto kilometrů v hodině zájezdový autobus, který se z Alp vracel do západních Čech a na následky nehody zemřelo přímo při neštěstí nebo později celkem dvacet lidí.

Tragédie minutu po minutě

  • 20:18 h. Na tísňovou linku 155 kdosi oznámil dopravní nehodu slovy: „Autobus s dětmi sjel do příkopu".
  • 20:25 h. Zdravotníci přijímají telefonát od účastnice nehody, z něhož vyplývá, že situace je „minimálně vážná". Na místo vyjíždí záchranka z Českého Krumlova a sanita lékařské služby první pomoci z Kaplice.
  • 20:29 h. První volající upřesňuje situaci na místě nehody a je aktivován krajský havarijní plán.
  • 20:31 h. Budějovickým záchranářům končí den pracovního volna, jsou mimořádně povoláni do práce. O nehodě už se dozvídá ředitel krajské záchranné služby.
  • 20:36 h. První dvě sanitky z Českého Krumlova a Kaplice přijíždějí na místo nehody.
  • 21:05 h. K Nažidlům přijíždějí týmy záchranářů z Českých Budějovic.
  • 21:37 h. Záchranáři vyprošťují z vraku autobusu posledního zraněného.
  • 21:50 h. Vyproštění posledního usmrceného.
  • 21:56 h. Do Nažidel přijíždějí sanitky z Prachatic.
  • 22:44 h. Poslední zraněný umístěn v českobudějovické nemocnici.
  • 23:35 h. Pracovníci pohřební služby nakládají do vozu poslední oběť nehody.
  • 00:20 h. příštího dne Poslední zraněný umístěn v prachatické nemocnici.
  • 7:13 h. Likvidační práce – odklízení částí lidských těl a osobních věcí na místě nehody.
  • 12:21 h. Ukončení likvidačních prací.
  • Zdroj: záznamy MUDr. Jana Tučka, ÚSZS České Budějovice

Vážné nehody

Dodnes je silnice I/3 místem vážných nehod. Přispívá k tomu velká intenzita provozu, špatné rozhledové poměry kvůli četným klesáním a stoupáním a jiné dopravní komplikace. Především ale neukázněnost řidičů. Například v místě tragédie u Nažidel je dovolená rychlost snížena na 70 km/h, ale ne každý omezení dodržuje.

Do tří let se však má hlavní dopravní tah z Českých Budějovic do Rakouska zásadně změnit. Současnou komunikaci má nahradit dálnice D3. Aktuálně se staví od Českých Budějovic po Kaplici nádraží. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Studeckého se pro úsek Kaplice nádraží – Nažidla o délce 12 kilometrů dokončuje majetkoprávní příprava a připravuje se podání žádosti o stavební povolení.

Do konce roku 2025

Pro navazující úsek Nažidla – Dolní Dvořiště o délce 3,5 kilometru probíhá územní řízení. „Předpoklad je zahájit zbývající dva úseky v roce 2023 a zprovoznit je do konce roku 2025,“ uvedl Jan Studecký. Dosud poslední úsek D3 daný do provozu měří zhruba 10 kilometrů a řidičům byl předán k užívání na podzim roku 2019 mezi Ševětínem a Borkem na Českobudějovicku.

Jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura očekává od dálnice velké zvýšení bezpečnosti. „Dojde k narovnání komunikace, zatáčky budou mít větší poloměr,“ říká Milan Bajcura a doplňuje, že zmizí i častá stoupání a klesání.

Hodně by se tak omezilo riziko opakování podobných tragédií, jaká se udála v roce 2003. Soud uznal vinným jen řidiče s trestem osm let odnětí svobody. Ačkoliv pozůstalí chtěli, aby byl potrestán například i majitel dopravní firmy, protože mu vytýkali různá pochybení. Třeba, že řidič neměl oprávnění k řízení autobusu s cestujícími.

- Autobus, který se řítil z kopce u Nažidel, vezl účastníky lyžařského zájezdu z rakouských Alp. Cestující pocházeli převážně z Karlovarska
- 12 vteřin trvaly kritické chvíle – za tu dobu autobus najel na pravou krajnici, poté narazil do svodidel, přejel do protisměru, kde se při pádu ze svahu otočil kolem své osy a zůstal ležet na levém boku. Přitom přišel o střechu
- 52 lidí včetně řidiče cestovalo v autobusu, 17 z nich zemřelo na místě, další dva v nemocnici. Dvacátý zemřel na následky nehody v srpnu 2005
- 8 let odnětí svobody – k takovému trestu odsoudili řidiče autobusu, dostal navíc zákaz řízení na 10 let. Od 14. října 2009 je na svobodě