Dvakrát měř a jednou řež, zvlášť pokud jde o peníze. O pravdivosti tohoto přísloví se před nedávnem přesvědčil i 67letý penzista Kliment Janda z krajského města. Loni v polovině ledna jej navštívil obchodní zástupce energetické společnosti Bohemia Energy a nabídl mu údajně výhodný přechod od stávajícího dodavatele elektřiny k této firmě. Důchodce s tím souhlasil a na místě uhradil vstupní poplatek 600 korun.

„Když dotyčný odešel, znovu jsem si celou smlouvu pečlivě přečetl a zjistil jsem, že bych neušetřil vůbec nic, spíš naopak. Ihned jsem proto zavolal na zákaznickou linku a požadoval zrušení smlouvy a vrácení peněz,“ popisuje Janda začátek svých problémů. Od pracovníků zákaznické linky se dozvěděl, že telefonicky smlouvu vypovědět nemůže, pouze písemně. Začátkem března proto poslal společnosti dopis a považoval tím celou věc za vyřízenou. O to větší bylo jeho překvapení, když mu letos v červenci přišla upomínka, v níž se firma domáhala vyplacení 1250 korun. Za co konkrétně se však nedozvěděl. Když do určitého termínu nezaplatil, přišla mu další upomínka, tentokrát už na 1450 korun. „Vůbec nevím, za co bych jim měl platit, když jsem od nich nikdy žádnou elektřinu neodebral. Čtrnáct stovek je přitom pro důchodce hodně peněz,“ stěžuje si Janda.

Mediální zástupce Bohemia Energy Lukáš Novák jakákoliv nařčení z nesolidního jednání rázně odmítá. Podle něj chyboval Janda, a to tím, že poslal žádost o ukončení smlouvy později, než měl.

„Odstoupit od smlouvy lze do 30 dnů od jejího uzavření. Pokud dotyčný podepsal smlouvu v lednu a vypověděl ji až v březnu, překročil tento stanovený limit a stal se mezitím naším zákazníkem,“ argumentuje Novák. Dodává, že v takovém případě je firma oprávněna účtovat si od klienta náklady, které jí vzniknou po vypovězení smlouvy. „Tvrzení, že od nás nikdy žádnou energii neodebral, může být tím pádem sporné, protože samotní klienti většinou vůbec netuší, od jakého dodavatele jim zrovna jde proud do sítě,“ doplňuje mluvčí Lukáš Novák. Podobné případy však bohužel nejsou vůbec ojedinělé. Pravidelně se jimi zabývá například i Česká obchodní inspekce (dále jen ČOI). „V posledních třech letech jsme obdrželi celkem deset podání spotřebitelů, která se týkala změny dodavatelů energií, respektive jednání jejich obchodních zástupců či dealerů,“ řekla před nedávnem Deníku Miloslava Fléglová, mluvčí ČOI. Dodala však, že se ani jednou nepodařilo prokázat prodejcům nějaké konkrétní pochybení.

„Obecně je nekalou obchodní praktikou takové jednání podnikatele vůči spotřebiteli, které je v rozporu s požadavky odborné péče. A je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že může učinit takové obchodní rozhodnutí, které by jinak nikdy neučinil,“ vysvětlila Fléglová. Doplnila, že řešení stížností bývá většinou složité a málokdy přinese jednoznačný závěr.