Cykloseriál Deníku - 5. díl

Dostatek místa pro cyklisty je v tomto úseku v podstatě od začátku až do konce, přesto se s nimi od točny v Suchém Vrbném až po historické centrum města vůbec nepočítá. Dobře si toho všimli čtenáři, kteří v Českých Budějovicích jezdí na kole, a tak místem následně projel také redaktor Deníku. Výsledek je celkem jednoznačný. Několik opatření by celou trasu udělalo pro cyklisty mnohem bezpečnější, navíc už tady mohla dávno být, ale zatím se nikdo nedočkal.

Denně tudy projíždí desítky, spíše stovky lidí na kolech a všichni to vidí. „Na Dobrovodské ulici je tolik místa, že by tu klidně mohl být pruh pro cyklisty. Může být myslím i na silnici, ale také je zde po pravé straně ve směru z centra široký a chodci takřka nevyužívaný chodník. Tady to přímo volá po řešení,“ myslí si Jiří Kalenda z Pohůrky.

Takto by bylo možné jet v podstatě už od točny až po křižovatku u viaduktu. V opačném směru by pak mohl být vyhrazený pruh v nedávno rekonstruované ulici Edvarda Beneše, kde jsou sice vozovka i chodníky úplně nové, ovšem na kolaře nikdo nemyslel, což by jistě bylo možné napravit. Od točny by pak bylo možné dále vést trasy na Dobrou Vodu, respektive Starou Pohůrku. Ale zpět do centra a k případnému vyhrazenému pruhu na chodníku v Dobrovodské. Město zatím odmítá jít touto cestou a nechává, aby se chodci a cyklisté proplétali mezi sebou.

Podle radnice to snižuje riziko nehod. „Město preferuje variantu společného prostoru pro pěší a cyklisty (jako je tomu např. Na sadech), tedy, že prostor nevyhrazujeme zvlášť pro pěší a pro cyklisty (týká se samozřejmě stávajících širších chodníků), a to zejména z důvodu větší bezpečnosti a ohleduplnosti všech účastníků provozu na této smíšené stezce. Obě skupiny se více tolerují a pohybují se s větší opatrností,“ uvedla náměstkyně primátora Ivana Popelová.

V Hamburku to funguje perfektně

Dále uvedla, že jakmile bude prostor oddělen například čarou, cyklisté ve svém prostoru jezdí daleko rychleji a bezohledněji a je daleko větší nebezpečí úrazu při střetu pěšího a cyklisty. S tím mnozí nesouhlasí. „Jsem toho názoru, že kdyby to bylo Na Sadech oddělené, tak to funguje lépe. Takhle jsou zde chodci v celé šíři chodníku a my stejně nemůžeme projíždět. Byl jsem v Hamburku, to je také takové město cyklistiky. Tam mají ale cyklisté na chodnících svoje pruhy a funguje to naprosto výborně. Jde jen o ten první krok. Čím víc takových pruhů bude, tím spíš si lidé zvyknou a budou se respektovat. S názorem vedení našeho města proto nemohu souhlasit,“ řekl další z cyklistů Lukáš Karvánek.

Hloupé řešení v Průmyslové ulici

Na Dobrovodské ve směru do centra velká část cyklistů pokračuje dále přes železniční lávku v Suchém Vrbném. Za ní nastává další kámen úrazu. Po frekventované Nádražní, respektive Mánesově ulici se mnoha lidem jet nechce. Mohlo by to ale jít jinudy a navíc by to bylo mnohem bezpečnější a kratší.

„Často jsem jezdil na kole Průmyslovou ulicí. Kromě MHD je zde průjezd zakázán, takže je to nesrovnatelně pohodlnější cesta, než jet Mánesovou či Nádražní. Problém je, že v této ulici je právě ten zakázaný průjezd, takže se mi i stalo, že mě policie zastavila, že jedu v zákazu. Na dotaz, kudy jet bezpečněji, mi nebyli schopni odpovědět. Přitom na mapě cyklotras je tudy značena výhledově větev E,“ upozornil další pozorný cyklista Jan. Někteří lidé tudy jezdí a riskují tak možnou pokutu, přitom tady by skutečně stačilo minimum, jen změnit dopravní značení. Uvidíme, zda-li k tomu bude vůle v příštím roce, kdy město slibuje hodně pozitivních změn pro kolaře. V Průmyslové by to mohla být jedna z prvních, levných a přitom hodně zásadních změn.

Bez překážek tato cesta trvá na kole deset minut. S překážkami mnoho lidí raději nechá kolo doma a jede autem. Odtud je přitom možné jet dále na Novohradskou a Žižkovu třídu směr Senovážné náměstí. I zde toho pro cyklisty mnoho není. Například nejsou upřednostňováni na křižovatkách, jako je to stále více například v Praze. To už je ale problém pro další díl cykloseriálu.

Kde vás to na kole pálí?

Možná jste si i vy všimli nějakého nedořešeného úseku pro cyklisty nebo se na cyklisty někde zapomnělo úplně, a přitom si právě tohle místo přímo říká o nějaké konkrétní dopravní řešení pro kolaře. Pokud máte takové místo, kde vás to při jízdě na kole pálí, a máte nápad, jak to řešit, neváhejte a napište do redakce Českobudějovického deníku na adresu lukas.marek@denik.cz.