„ Při příchodu k obchodnímu jednání na parkovišti mi padla do oka skupina asi dvaceti pěti lidí, kteří se intenzivně dohadovali,“ uvádí. Zaslechl několik slůvek ze srbochorvatštiny. Všemu nerozuměl, ale to málo bylo výmluvné.

Skupina mužů, žen a dětí se shromáždila kolem dvou dobře oblečených mluvčích, kteří přijeli v silných audi. „ Oba rozdělovali skupině různé kartičky a fotografie a dávali jim pokyny. Každému jednotlivci řekli, kam má ten den jít: ty na Landstrasse, ty na Holubí trh, ty pojedeš do Traunu.“ Akce působila na svědka přímo štábně naplánovaná, téměř jako obchodní termín. Kápa měla také vydávat taktické pokyny, například jak co nejponíženěši říci pěkně prosím a křižovat se. Podle něho šlo o „ jižní typy“, pravděpodobně z Balkánu. Po konspirativním setkání se celá skupina v pěti autech rozjela.

„Jsem si jistý, že jednoho z nich jsem už v Linci viděl žebrat, to ale nestál rovně na nohou, ale klečel na všech čtyřech a držel mi před nosem kartičku. Na ní bylo naškrabáno něco o těžké nemoci a nezaopatřených dětech, které při povodních přišly o všechno. Právě takové kartičky byly na zmíněném parkovišti rozdělovány všem,“ říká svědek deníku OÖN.

Z Lince do Prahy za 150 minut?

Zástupce zemského hejtmana Horních Rakous Franz Hiesl přivezl do Freistadtu dobrou zprávu. „Koncem října mohou začít rozšiřovací práce na rychlostní silnici S10 u Unterweitersdorfu. Uděláme všechno pro to, aby silnice byla podle plánu do konce roku 2015 hotova až do Freistadtu,“ řekl. K dalšímu vedení trasy až ke hranici u Dolního Dvořiště ale nemohl ještě žádné datum uvést. Začátek další výstavby je podle něho závislý na dokončení jižní trasy a od výstavby dálnice na české straně. „V této souvislosti usiluje Hiesl o setkání s novým českým ministrem dopravy a s jihočeským hejtmanem,“ píše list OÖN.

Hiesl si prý dovede představit, že by velkoryse plánovaný severní úsek S10 „zhubnul“. „Ptám se, zda plánované tunely, které co do udržování a provozu by stály hodně peněz, jsou skutečně nutné,“ uvedl. Pro přezkoumání této potřeby mluví také skutečnost, že asi jen třetina z dvaceti tisíc aut, které denně projedou Freistadtem, jsou tranzitním provozem. Do roku 2030 má ovšem objem dopravy v tomto úseku stoupnout až na 38 000 aut denně. „V budoucnu bychom každopádně měli zvládat cestu autem z Lince do Prahy místo dnešních čtyř hodin už za dvě a půl hodiny,“ ujišťuje Hiesl.