Při leteckém manévru západně od města se příliš přiblížily dvě armádní stíhačky a zavadily o sebe. Piloti se katapultovali a jeden stroj spadl na parkoviště na okraji sídliště Vltava. Způsobil požár, který zasáhl i blízký panelák. Druhý stroj se zabořil do neobydleného území západně od Českých Budějovic. Rojnice, složené třeba z vojáků sloužících na letišti u Plané, pak prohledávaly terén a hledaly trosky.

Obavy o babičku

Podrobné informace o celé nehodě naleznete na webu Letecká badatelna (kliknutím zde).

Vzpomínky těch, kteří to zažili, jsou dodnes živé. Babičku přímo v jednom z domů zasažených požárem v Otavské ulici měla rodina Vodrážkova. Pád stíhačky u sídliště slyšeli manželé Vodrážkovi i ve svém bydlišti vzdáleném vzdušnou čarou pár kilometrů přes řeku. „Bydleli jsme tehdy na Plzeňské. Ránu jsme slyšeli,“ říká Jaroslav Vodrážka, který dnes bydlí v Otavské ulici, přímo v domě, kde hořelo. Bytu manželčiny babičky se podle Jaroslava Vodrážky oheň vyhnul. „Byt vedle a byty dál byly postižené,“ dodává ale Jaroslav Vodrážka s tím, že obavu o manželčinu babičku měli, protože nevěděli, kam letadlo spadlo. „To bylo něco mimořádného,“ dodává k rozsahu škod Jaroslav Vodrážka.

V roce 1998 se na sídlištem Vltava v Č. Budějovicích srazily dvě stíhačky. V Otavské ulici hořela auta na parkovišti a panelový dům, vchody 2 a 4.
Hořící peklo. Budějovice si připomínají 25 let od srážky stíhaček nad sídlištěm

Dým byl viditelný z celého města. Z okna ze zaměstnání viděla sloup dýmu paní Hana. „Viděla jsem to z okna Motoru z Kněžskodvorské. Měla jsem tam pohled na obzor na západě města. Najednou rána a dým. A z chviličku bylo v rádiu, co se stalo,“ popisuje tehdejší zážitek paní Hana a dodává, že z kanceláře se stěhovala roku 2000.

Mladí jen z doslechu

V Krčínově ulici na druhém konci sídliště bydlel tehdy stejně jako dnes Václav Mlsna. „Viděl jsem následky havárie, když jsem projížděl kolem trolejbusem,“ vzpomíná Václav Mlsna a připojuje, že při cestě z práce viděl, jak lidé stojí kolem místa dopadu stíhačky nebo venku před domy v Otavské ulici. Hasiči už v tu dobu zlikvidovaly plameny, ale trosky ještě ležely všude…

Paní Lenka tehdy bydlela na druhém konci sídliště, o pádu stíhaček se dočetla v novinách a doslechla z poledních zpráv rozhlasu. Podívat se na místo havárie ale nešla.

Zdroj: ZZS Jihočeského kraje

Dnešní osmnáctiletí už vědí o havárii stíhaček jen z doslechu nebo z médií. „Slyšel jsem o tom ve zprávách, když to dávali v televizi,“ řekl Deníku mladík čekající na autobus pár kroků od parkoviště a paneláků, kde k pádu letadla došlo.

Bylo velkým štěstím, že v roce 1998 spadly stroje tak, že se nikomu nic nestalo a piloti se dokázali katapultovat. Některé jiné letecké havárie z mírových dob jsou spojené i se ztrátami na životech. Například v roce 1992 u Boršova nad Vltavou zahynul při nehodě letounu MIG-21 pilot Jiří Moutvička. Osudným se mu stal obtížný manévr při nácviku před leteckým dnem. Pomník, který se nachází nedaleko Hrdějovic při železniční trati České Budějovice - Plzeň, je věnován pilotovi Františku Křečanovi a dělostřeleckému pozorovateli Jaroslavovi Vondráškovi, kteří zahynuli při součinnostním cvičení armády 18. července 1924 při nezdařeném nouzovém přistání. V parku v Branišovské ulici v Českých Budějovicích připomíná další pomník aviatika Antonína Ježka, který 18. listopadu 1923 zahynul při leteckém dnu při ukázce seskoku padákem.