„Účelem zkoušek je testování přechodnosti a jízda zmíněné jednotky v obloucích o poloměru menším než 150 metrů,“ sdělil mluvčí Českých drah Robert Pagan. Vlak je vybaven speciální měřící nápravou; testy se podle potřeby mohou protáhnout do zítřka. Vyhodnocení zkoušek očekávají České dráhy do šesti měsíců.

V případě kladného výsledku pak bude na Správě železnic, zda vydá souhlas k provozu jednotky na trati. „Po vyhodnocení a stanovení podmínek provozu bude následovat zkušební provoz jednotek s cestujícími a případný přechod do rutinního provozu,“ doplnil Pagan.

Nejde přitom jen o Lipenku. Za týden se mají uskutečnit stejné testy i na trati Tábor – Bechyně. „Pokud to dopadne dobře, tak nabídneme Jihočeskému kraji pro obě tratě tento nový vlak. Druhá věc je, jestli se dohodneme na financích,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD Jiří Ješeta.

Petr Resch (vpravo) s Václavem Dolanským, se kterým během 25 let obešli hranice celé Československé republiky.
Petr Resch se věnoval i výkonnostní turistice. Sjížděli třeba Vydru

Bechyňka si přitom (na rozdíl od Lipenky) dosud zachovala ojedinělou stejnosměrnou trakční soustavu s napětím 1500 V. Podle výrobce Škody Transportation ale přizpůsobení Panterů této trakci nepředstavuje zásadní problém. Tím by neměly být ani oblouky. (Text škodováckého inženýra na toto téma přinesl deník Zdopravy.cz začátkem srpna.)

Pokud tedy Panter na Bechyňce uspěje, padne jeden z argumentů Správy železnic a Jihočeského kraje pro konverzi na 25 kV. Argument zní, že není možné sehnat na trať moderní vozidla.

Vozový park na obou tratích patří k nejstarším v Jihočeském kraji. Jezdí zde žehličky (210, resp. 113) s desítky let starými vagony.

Zdroj: České dráhy

Zdopravy.cz