„Světlé výčepní pivo Pardál se ve srovnání s pivem značky Budějovický Budvar vyznačuje vyšší plností, vyšší hořkostí a tmavší, jantarovou barvou,“ řekl včera k vlastnostem nového pěnivého reprezentanta jižních Čech mluvčí pivovaru Petr Samec.

Chuť dolaďovali dobrovolníci

V minulém roce se distribuce piva, jehož chuť dolaďovalo na tři sta dobrovolníků, omezila jen na jižní Čechy. Přesto prodej překonal očekávání. Budvar dokonce krátkodobě pocítil i nedostatek přepravek lahví.

„Pardál zákazníky oslovil a jeho výsledky v roce 2007 několikanásobně předčily naše očekávání,“ konstatoval Robert Chrt, obchodní ředitel Budějovického Budvaru. Piva se prodalo 76 369 hektolitrů, což byl asi trojnásobek původně předpokládaného množství.

„V Bernarticích na Písecku, kde máme chalupu, skoro nebyl k dostání, musel jsem si ho vozit rovnou z Budějovic ze supermarketů,“ řekl Deníku Jaroslav Malý, který si nové pivo oblíbil a dnes na něj nedá dopustit.

Tradiční příznivci budvarských piv však zůstali většinou svému původnímu moku věrní. Své sehrála dosti odlišná chuť. Novinka všechny neoslovila. „Moc mi nechutná. Já zůstávám u Budvaru,“ prohlásil jeden ze štamgastů českobudějovické restaurace Na Šumavě Pavel Ždych.

V současnosti rozjíždí pivovar prodej Pardálu v rámci České republiky. „V tuhle chvíli je pivo na pultech v řadě prodejen. Vyjednáváme s řetězci a jejich distribucí. Počet prodejen každým dnem stoupá,“ zmínil tiskový mluvčí pivovaru Petr Samec. Na řadě jsou nejdříve velké řetězce. Nezávislý maloobchod a restaurace se přidají v pomalejším tempu.

Na odbyt jde více lahvové pivo

V jižních Čechách se Pardál prodával vloni ze 74% v lahvích a podíl sudového piva byl 26%. Obdobný vývoj očekává podnik i v rámci České republiky. „Mnohem více se prodává lahvové,“ potvrdil k dosavadní distribuci za hranice kraje Samec.

Celkem chce pivovar prodat 150 000 hektolitrů nového pěnivého moku. Dvojnásobek loňského množství. „Je to realistický plán, trh bude stagnovat,“ předpověděl Samec.

Svaz pivovarů už také upozornil, že výhledově se může v budoucnu v dalším zdražení piva projevit růst cen surovin. Spotřebu může podle odborníků přibrzdit i všeobecné zdražování. Přesto si Budvar s navýšením výstavu věří. „Ověřili jsme si, že Pardál oslovuje především zcela nové zákazníky, tedy konzumenty konkurenčních piv,“ poznamenal Robert Chrt.

V restauracích by se cena za půllitr točeného piva měla pohybovat na úrovni 14 – 16 korun. Za půllitrovou lahev by měla cena být kolem 7,50 koruny.