Od 1. listopadu začne fungovat jen část nového systému. Chybět budou hlavně parkovací automaty.

Všude už by ale měly být podle náměstka primátora Františka Konečného vyznačeny modré zóny pro rezidenty a abonenty (občany s trvalým bydlištěmv zóně, podnikatele z lokality nebo vlastníky nemovitostí). „Dle zhotovitele stavby budou všechny namalované do úterní půlnoci,“ uvedl v pondělí pro Deník František Konečný k modrým pruhům na vozovce. Postupně budou tento týden osazeny i příslušné dopravní značky. „Parkovací automaty se budou osazovat průběžně v měsíci listopadu tak, jak budou dodávány od výrobce,“ doplnil František Konečný.

Zavedením modrých zón chce radnice zajistit více místa pro občany s trvalým bydlištěm v Českých Budějovicích nebo zdejší podnikatele. A uvolnit ulice od přespolních řidičů. Pro návštěvníky města má sloužit vznikající parkoviště v Jírovcově ulici nebo smíšené zóny, kde se bude platit podle hodinového tarifu.

K chystaným změnám má patřit i nová linka městské hromadné dopravy číslo 24. O tom, jestli vyjede na svou trasu, rozhodne v příštích dnech licenční řízení. Podle Viktora Lavičky, tiskového mluvčího dopravního podniku, musí licenčnímu řízení předcházet uvedení parkoviště v Jírovcově ulici do předčasného užívání. Stav parkoviště se řešil v pondělí odpoledne.

ZATÍM ZDARMA
Zdaleka totiž není hotové, jak se k 1. listopadu předpokládalo. Zprovozněné má být nyní jen částečně. Náměstek primátora František Konečný byl ale v pondělí optimistou. „Věřím, že linka začne jezdit podle plánu,“ uvedl ještě před rozhodováním o parkovišti František Konečný a dodal, že nyní bude cesta midibusy z předměstí do centra zdarma.

Se zavedením jízdného se počítá až příští rok. Od chvíle, kdy na trase začnou jezdit elektrobusy, které jsou zatím objednané. Linka pak bude prodloužena a povede od parkoviště v Jírovcově ulici přes náměstí Přemysla Otakara II. až k vlakovému nádraží, nemocnici nebo Malému jezu. Podle tiskového mluvčího dopravního podniku Viktora Lavičky bude spoj jezdit v pracovní dny od 6 do 20.30 hodin v intervalu deseti minut.

SPOR O KRAJINSKOU
Někteří vlastníci historických domů v centru Budějovic ale zavedení autobusů odmítají a podle podnikatele Karla Pražáka radnici možná čeká i soudní spor. Majitelé nemovitostí se bojí o statiku objektů, když v jejich blízkosti budou třeba v Krajinské ulici jezdit vozy s vyšší tonáží. Podle šéfa dopravního podniku Slavoje Dolejše už ale Krajinskou ulicí v minulosti jezdily třeba i tramvaje s podobnou váhou.

Podle náměstka primátora Františka Konečného bude celý systém v listopadu a prosinci ve zkušebním provozu. Naplno, včetně sankcí, má začít fungovat od 1. ledna 2018.