Českobudějovická radnice se totiž netají záměrem zdražit parkování na náměstí Přemysla Otakara II. a v širším centru města. Navíc řidiči budou platit i tam, kde je parkování dosud zdarma.

Náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová (HOPB) našemu Deníku řekla, že až do 15. května, kdy budou radní jednat o návrhu šéfa dopravního podniku na úpravu tarifů parkovného, nechce případné zvýšení cen komentovat.

O něco sdílnější byl další z primátorových náměstků Kamil Calta (TOP 09). Potvrdil, že pro náměstí se chystá speciální tarif 60 korun za první hodinu a 90 korun za každou další hodinu parkování. „Motivem je regulovat dopravu. Jde o to, aby někdo nestál na náměstí půl dne," sdělil.

Vedení města už také oficiálně přiznalo, že se rozšíří zóny placeného stání o zbývající část ulice F. A Gerstnera až ke křižovatce s Mánesovou ulicí. Radní by přitom v květnu mohli jednat i o rozšíření hranice placeného stání až k Pekárenské ulici. Podle místních však tento krok Pražskému předměstí od aut příliš nepomůže. „Ulice budou dál plné aut až po Pekárenskou," zmínil Miroslav Schneider. „Městu jde jen o peníze," dodal.

Budějovice: nejdražší parkování v kraji

Více než dvacet milionů korun inkasují Českobudějovičtí ročně z parkovného. Přesto je v plánu další zdražení.

Radní navíc nemají jednat v květnu jen o zvýšení cen parkovného, ale také o rozšíření zón placeného stání.

Podle Kamila Calty, náměstka primátora, se ale zatím nedá říci, nakolik se parkovací zóny změní. „Jestli se rozšíří zóny placeného stání za Rudolfovskou až na Pekárenskou, to zatím říci nemohu. Nejdříve zpracujeme studii, která ukáže, jak bychom měli postupovat dál," popsal další kroky Kamil Calta.

Už kdysi existoval návrh vypracovaný Jihočeskou parkovací, který se týkal rozšíření parkovacích zón až na Pekárenskou ulici.

„Řada věcí se od té doby změnila poměrně radikálně, proto vytvoříme nový návrh. Rozšíření parkovacích zón by vyžadovalo i nemalé náklady a je třeba rozhodnout o tom, jestli by to bylo účelné. Nechceme na parkovném vydělávat, jde nám v první řadě o to, regulovat dopravu," vysvětlil náměstek primátora a dodal, že podle jeho názoru by mohlo parkování mimo centrum fungovat podobně jako v Praze.

V některých částech města tam mohou místní parkovat ve vyznačených zónách a cizí řidiči, pokud v nich svá auta odstaví, musejí platit.

Obyvatelé Českých Budějovic v okolí centra mají totiž problémy s parkováním mimo jiné proto, že zde nechávají auta lidé, kteří v Budějovicích pracují, ale nechtějí nebo nemohou parkovat v historickém jádru.

Záměr radnice zdražit parkování kritizuje opoziční ODS. Předseda jihočeského sdružení strany Martin Kuba řekl, že tento krok pouze vytáhne další peníze lidem z kapes, ale nenabídne jim za to vůbec nic žádnou koncepci rozvoje parkování, žádné plány na zvýšení parkovací kapacity ve městě.

„Obávám se, že zdražení parkovného vyžene lidi z města. To poškodí podnikatele a živnostníky, kteří dnes mají v centru své obchody, restaurace či kavárny," doplnil Martin Kuba a podotkl, že ODS se nebrání diskusi o znovuzavedení možnosti parkování po obvodu náměstí pro krátké zastávky.

S navýšením kapacity parkovacích míst v širším centru města by měl pomoci plánovaný parkovací dům u věznice, který má stavět soukromý investor. Podle informací našeho Deníku se nyní pro tento projekt vyřizuje změna územního rozhodnutí, v červnu by investor mohl podat žádost o stavební povolení. Na stavbu vlastního parkovacího domu městu podle Kamila Calty chybí vhodné pozemky i potřebné peníze.