„My se na to těšíme," zdůrazňuje starosta Pištína Jaroslav Havel. Češnovice, které pod Pištín patří, jsou zatíženy vysokou hustotou dopravy a vesnice je prakticky rozdělena vejpůl. A na obchvat se čeká i z dalšího důvodu. Po postavení nové komunikace by současná silnice připadla obcím. V Pištíně na to čekají kvůli projektu kanalizace. Jen za zřízení věcného břemene v cizí silnici by totiž nyní zaplatili tři čtvrtě milionu korun. Zmíněné peníze chtějí ušetřit a stavět teprve, až bude silnice jejich. „Dotčené obce už dostaly návrhy smluv," říká o budoucích převodech komunikací Jaroslav Havel a připojuje, že obce už tento záměr odsouhlasily.
Sčítání automobilů ukázalo i prohřeškyObec Pištín nechala pro Češnovice v minulém roce zpracovat sčítání hustoty automobilového provozu. Od 31. března do 14. 4. 2014 (měřil se vždy jeden směr) projelo Češnovicemi celkem 105 788 vozidel. Povolenou rychlost překročilo 48 618 vozidel (45,95 %). Od Písku překročilo povolenou rychlost 52,2 % vozidel, od Českých Budějovic 39,7 % vozidel. O více než 20 km/h překročilo rychlost 12,45 % vozidel. Nejvyšší naměřená rychlost byla 125 km/h dvakrát a vždy v sobotu. Nejvíce vozidel projelo obcí vždy v pátek 4. dubna 9034 a 11. dubna 8737.
„Sledujeme, jak pokračují přípravy," říká k obchvatu i starostka obce Dasný Ludmila Kahounová. Oceňuje přitom úsilí, které ve věci vyvíjí sousedé z Pištína. „Konečně se to rozhýbalo," dodává Ludmila Kahounová, protože podle původních předpokladů Ředitelství silnic a dálnic už měl mít projekt zažádáno o územní rozhodnutí. Stane se tak ale zřejmě až příští rok.
„Intenzita provozu je strašná. Nedá se odbočit, přejít silnici. Děti, které dojíždějí do školy, musejí denně přecházet hlavní silnici na autobus," popisuje situaci v Dasném starostka a zdůrazňuje, že současný stav je dost nebezpečný. Dává jí za pravdu i průzkum, který nechali Pištínští udělat pro Češnovice od 31. března do 14. dubna 2014 (měřil se vždy jeden směr). Celkem za uvedené období projelo obcí 105 788 vozidel a povolenou rychlost překročila téměř polovina řidičů. Dvakrát dokonce byla naměřena rychlost 125 kilometrů v hodině!
Podobná situace je i v Dasném. Podle Ludmily Kahounové už se v Dasném připravují i na budoucí výkupy pozemků. Zatím by alespoň chtěli vylepšit přechod přes hlavní silnici. Aby byl lépe osvětlen. Počítají, že se pokusí oslovit i Nadaci ČEZ.
Podle tiskové mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové bude o územní rozhodnutí pro budoucí silnici České Vrbné Pištín zažádáno příští rok. V současnosti jsou mimo jiné připravovány smlouvy o smlouvách budoucích na převzetí současné komunikace I/20 do správy obcí. Obce by měly také převzít některé komunikace, které je nově spojí s obchvatem. V současnosti se mimo jiné pracuje i na zajištění posudku pro stavbu ze strany zatížení životního prostředí.
Budoucí obchvat by měl mít za Českými Budějovicemi v místě odbočky na Hlubokou nad Vltavou, podobu čtyřpruhu a obec Dasný má obcházet od severu. Čtyřpruh má končit křižovatkou za obcí Češnovice, kde odbočuje silnice II/145 na Prachatice. Dál bude pokračovat pouze dvoupruhová komunikce. Stavební povolení by mohl obchvat mít v roce 2018 a dokončen by mohl být v roce 2021.