Toto rozhodnutí už Budějovice 
v minulosti k dispozici měly, jenže ho zrušil soud. Projekt stavby, jejíž náklady mají dosáhnout až miliardy korun, teď tedy znovu začíná od nuly.

Tunel, který má spojit Dobrovodskou ulici s křižovatkou Průmyslové 
a Nádražní, bude mít podle náměstka primátora Františka Konečného (ANO) svůj význam zejména po otevření sjezdu z dálnice D3 na Pohůrce. Ten má být dokončen v roce 2021, podjezd 
o rok nebo dva dříve.
„Pokud bychom tunel nepostavili před otevřením sjezdu, hrozil by kolaps dopravy na Rudolfovské třídě," poznamenal František Konečný.

Proti stavbě už v minulosti protestovali lidé z Pětidomí. František Konečný zmínil, že s nimi město bude jednat ve chvíli, kdy bude mít k dispozici projekt.

Opozice z oživení záměru nadšená není. Zastupitel Tomáš Bouzek (TOP 09) 
má obavu, aby projekt 
za velké peníze neskončil 
v šuplíku.

Zaplatí i výlukyNáklady na vybudování podjezdu pod kolejemi dosáhnou až jedné miliardy korun. Statisíce město zaplatí Správě železniční dopravní cesty za výluky vlaků spojené se stavbou tunelu.

Kde vzít miliardu na tunel?

Snaha ulevit přetížené Rudolfovské třídě, která se má auty ještě více zaplnit po zprůjezdnění dálničního sjezdu na Pohůrce, rozhodně není levnou záležitostí.

Už podruhé si Budějovičtí nechají zpracovat projekt pro územní rozhodnutí. Jeden město už mělo, zrušil ho však soud. Za nový plán Budějovičtí zaplatí kolem sedmi milionů korun. Podle náměstka primátora Františka Konečného vyjde tak draho z toho důvodu, že původní projekt se nedochoval v elektronické podobě, a tak z něj není možné převzít všechna data.

Na další až miliardu korun vyjde samotná stavba. 
O financování chtějí Budějovičtí teprve jednat, doufají však v pomoc kraje i státu.
Pro Jihočeský kraj je ovšem případná investice do tunelu pod nádražím městskou záležitostí. Jinými slovy nepočítá 
s tím, že by se na ni podílel. Ve středu toto dlouhodobé stanovisko potvrdil tiskový mluvčí krajského úřadu Radek Šíma. „Stále platí, že by to byla investice města," uvedl Radek Šíma. Mluvčí krajského úřadu vzápětí doplnil, že tak zvaná zanádražní komunikace, jejíž součástí tunel oficiálně bude, je především koncipována jako spojnice směrů Lišov – Trhové Sviny. Podjezd pod nádražím 
s ní v tomto smyslu nemá příliš společného. „Pokud by se ale realizoval jako spojnice s Mánesovou ulicí, bylo by to pro dopravu ve městě lepší," zmínil Radek Šíma.

Opoziční českobudějovický zastupitel Tomáš Bouzek je ve věci zadání projektu na tunel opatrný. Uvítal by reálnější naději na realizaci stavby. „Mám obavu, aby se neudělal za velké peníze projekt, který stejně skončí v šuplíku," řekl. Poukázal na to, že je zatím hodně nejasné, jak a kdo bude podjezd pod nádražím platit. „Chtěl jsem od vedení města ujištění, že se podjezd uskuteční. To, že má být město připraveno, aby mohlo čerpat případné dotace, pro mě není dostatečná odpověď," zdůrazňuje Tomáš Bouzek.

Podle Ivana Fabiána 
z Českých Budějovic by navíc další dopravní zátěž 
v Pětidomí zhoršila již tak špatnou situaci. „Už teď tady vzniká dopravní konflikt třeba mezi cyklisty a pěšími, kteří přicházejí od lávky 
s motoristy na zanádražní komunikaci," upozorňuje Ivan Fabián.
Projektování stavby má podle Františka Konečného začít na podzim. „Předpokládám, že příští rok by bylo vydáno územní rozhodnutí, následně budeme řešit stavební povolení a financování," popsal s tím, že stavba by byla otázkou let 2019 a 2020.