Most, po němž denně projedou desetitisíce vozidel, je dílem odborníků z architektonické kanceláře Romana Kouckého. Při vzpomínání na přípravy stavby si dnes Roman Koucký  jen těžko vybavoval zádrhele, které by budování přemostění provázely.

„Jen je škoda, že rada města tehdy rozhodla o použití dubového dřeva na chodníky, které bohužel nemá dlouhou životnost. Také mne mrzí, že na mostě jsou tři pruhy pro auta místo dvou jízdních pruhů pro vozidla a dvou cyklistických stezek," zmínil Roman Koucký. Už od započetí své práce prý věděl, že Dlouhý most musí mít elegantní konstrukci, která by mu dodávala skutečně městský charakter.

Před výstavbou nového Dlouhého mostu sloužilo obyvatelům a návštěvníkům Budějovic přemostění, vyprojektované Škodovými závody v Plzni. Podle historika Jana Schinka stavbě mostu předcházela řada jednání, při kterých město požadovalo most širší a konstrukci takovou, aby po mostě mohly jezdit tramvaje. Ale neuspělo.